Polska pożyczy Ukrainie 68 mln euro na budowę dróg w pobliżu przejść granicznych na zachodzie tego kraju. Między innymi w tej sprawie z ukraińskim wiceministrem infrastruktury Jurijem Ławreniukiem spotkał się w miniony czwartek Jerzy Szmit. Jednak jak podkreśla minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, decyzję odnośnie pożyczki dla Ukrainy podjął rząd Ewy Kopacz.
– Wydaje się dość symboliczne, że właśnie z Polską planujemy wdrożyć ten ważny projekt dla rozwoju dróg granicznych – powiedział cytowany przez portal
money.pl szef Ukrawtodor Sławomir Nowak. – Dla Ukrainy gruntowna naprawa każdego kilometra jest niezwykle ważna. Jestem pewien, że dla obu krajów inwestycja ta otworzy nowe możliwości tranzytowe i turystyczne oraz skonsoliduje nasze stosunki handlowe i gospodarcze - dodał.
– Decyzję o 68 mln euro pożyczki podjął i stosowną umowę na inwestycje drogowe na Ukrainie zawarł rząd Ewy Kopacz i PO w 2015 roku – skomentował na Twitterze minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Jak podało MIB, 9 i 10 listopada 2016 r. w Kijowie odbyło się 7. posiedzenie polsko-ukraińskiej Grupy roboczej do spraw transportu w ramach Polsko – Ukraińskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. To w czasie tej wizyty wiceminister Jerzy Szmit, podpisał protokół dotyczący warunków pożyczki. Jak podkreślił Andrzej Adamczyk, na mocy tego dokumentu potwierdzono m.in. że drogowe inwestycje na Ukrainie będą realizowane przez polskie firmy. – Chodzi o odcinki przygraniczne, szczególnie zaś remonty nawierzchni po stronie Ukrainy w kierunku Lwowa (przedłużenie polskiej A4) – podaje minister Andrzej Adamczyk. – Strona ukraińska przedstawiła ponadto listę odcinków realizowanych w ramach pożyczki obejmujących drogi prowadzące do polsko-ukraińskich przejść granicznych, w tym szczególnie Korczowa-Krakowiec.
Jak napisał money.pl, w 2017 roku Ukraina planuje wyremontować drogi w obwodzie lwowskim i Wołynia, w tym odcinki: Jaworów – Hruszów (19 km), Hruszów – Niemirów (12 km), Niżankowice – Sambor – Drohobycz – Stryj (46 km). Do remontu mają pójść także trasy: Czerwonogród – Rawa Ruska (53 km), przejście graniczne „Smolnica” – Stary Sambor (29 km) oraz Uściług – Łuck – Równe (13 km).
Podczas ubiegłotygodniowego spotkania dyskutowano także na temat oddzielenia ruchu towarowego od ruchu pasażerskiego na drogowym przejściu granicznym Korczowa – Krakovec. Według Jerzego Szmita, to jeden z kroków sprzyjających udrożnieniu infrastruktury przygranicznej i niezbędny warunek sprawnego funkcjonowania polsko-ukraińskiego odcinka granicy państwowej. Mówiono także o rozwoju transportu kolejowego oraz uzupełnieniu bazy prawno-traktatowej w zakresie transportu.
– Chciałbym podkreślić, że nasz rząd przykłada szczególną wagę do współpracy z Ukrainą – zarówno dwustronnej, jak i w formułach wielostronnych. Jako bardzo bliscy sąsiedzi mamy wiele zbieżnych celów i interesów gospodarczych – mówił w Kijowie wiceminister Szmit. – Z satysfakcją przyjmuję podejmowanie wspólnych wysiłków na rzecz realizacji projektu Via Carpatia, w którym zarówno Polska, jak i Ukraina są istotnymi partnerami – dodał.