Partner serwisu
Drogi i autostrady

Prof. Rymsza: Technika pozwala na składanie 30 m mostu w ciągu godziny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-04-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Prof. Rymsza: Technika pozwala na składanie 30 m mostu w ciągu godziny
Fot. Tymofij Myłowanow/Twitter
Mosty tymczasowe są z zasady obiektami o konstrukcji składanej – mówi profesor Janusz Rymsza z Instytut Badawczy Dróg i Mostów, z którym rozmawialiśmy w związku z trwającą na Ukrainie „prowizoryczną odbudową” infrastruktury zniszczonej w wyniku rosyjskiej inwazji.

Grzegorz Rekiel, Rynek Infrastruktury: Na objętej wojną Ukrainie budowane są, szczególnie w obwodzie kijowskim, mosty tymczasowe. Taki obiekt połączy np. Irpień z Kijowem. To prowizoryczna, ale efektowna forma odbudowy infrastruktury zniszczonej w wyniku rosyjskiej inwazji. Jak można te obiekty scharakteryzować?

Prof. Janusz Rymsza, Instytut Badawczy Dróg i Mostów: Mosty tymczasowe, jak sama nazwa wskazuje, to obiekty budowane na relatywnie krótki okres eksploatacji - kilka miesięcy, a maksymalnie kilka lat. Umożliwiają szybkie przywrócenie możliwości przejazdu przez przeszkodę, jaką jest np. rzeka. Tak więc przede wszystkim charakteryzują się dużą szybkością montażu konstrukcji, ale również łatwością transportu elementów i niewielką ich różnorodnością. Mają jeszcze jedną ważną cechę - da się je rozebrać bez uszkodzeń i mogą być montowane w innym miejscu, jeśli zachodzi taka potrzeba. W czasie wojny mosty tymczasowe buduje się w miejscu, w którym zniszczono stały wiadukt, w celu szybkiego przywrócenia możliwości przejazdu.

Jaka jest konstrukcja mostów tymczasowych?

Są one z zasady - mostami o konstrukcji składanej. Składanie z gotowych elementów jest najszybszym sposobem budowy mostu. Gotowymi elementami obiektu są stalowe dźwigary kratownicowe (belki główne). Są one stosunkowo nośne i lekkie - te dwie cechy są najważniejsze i wzajemnie zależne. Przy budowie wielu mostów tymczasowych nie jest wykorzystywany ciężki sprzęt budowlany, np. dźwigi.

W jaki sposób są budowane konstrukcje składane?

Mają one dwa zasadnicze elementy: podpory i konstrukcje przęsłową. Zazwyczaj podpora składa się z pali, stanowiących fundament i trzon podpory. Konstrukcja przęsłowa jest zazwyczaj nasuwana.

Przykłady mostów składanych?

Za jedno z dziesięciu największych osiągnięć technicznych dokonanych w czasie II wojny światowej uważany jest tzw. most Bailey’a. Szybkość montażu tego mostu wynosi 10 metrów na godzinę. Obecnie stosowane konstrukcje umożliwiają montaż nawet trzykrotnie szybszy.

Kiedy w czasie pokoju zachodzi potrzeba wykonania mostów tymczasowych?

Takie obiekty są budowane przede wszystkim w celu przywrócenia komunikacji po klęskach żywiołowych, jak powodzie, huragany czy trąby powietrzne. Ponadto coraz częściej most tymczasowy jest stawiany w miejscu, w którym za kilka lat będzie wybudowany stały obiekt, ponieważ w danym momencie możliwości finansowe inwestora są bardzo ograniczone.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5