Czy w najbliższe wakacje nie będziemy już stać w korkach przed bramkami na autostradzie A1? Operator płatnego odcinak autostrady kończy prace nad pełną wersję systemu AmberGo umożliwiającego pokonanie bramek bez konieczności zatrzymywania. Przepustowość w miejscach poboru opłat może wzrosnąć nawet trzykrotnie, ale ostateczny wynik będzie zależał także od kierowców.
System automatycznej płatności za przejazd autostradą – AmberGo w wersji pilotażowej ruszył w lipcu ub. roku. Jest oparty na aplikacji pobieranej na telefon komórkowy, powiązanej z kartą kredytową oraz automatycznym rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych. Umożliwia przejazd przez plac poboru opłat bez konieczności zatrzymywania i dokonywania opłaty w punkcie przed szlabanem.
Pierwszy rok działania systemu potraktowano jako pilotaż. W tym czasie system działał w ograniczonym zakresie. Z aplikacji mogły korzystać tylko pojazdy osobowe (kat. 1) zarejestrowane w Polsce. Dodatkowym warunkiem było korzystanie z całego płatnego odcinka, tj. od Rusocina do Nowej Wsi.
Podczas startu pilotażu informowano, że pełna wersja AmberGo ruszy w lipcu tego roku.
– Prace nad systemem przebiegają sprawnie. Obecnie jesteśmy w trakcie końcowych testów systemu oraz przygotowania odpowiedniego oznakowania bramek na placach poboru opłat – mówi naszemu portalowi Anna Kordecka, rzecznik prasowa spółki GTC.
Będzie dedykowana bramka
Jak informuje, system w pełnej funkcjonalności będzie działać na wszystkich bramkach i wszystkich placach poboru opłat na A1. – Dodatkowo każdy z placów poboru opłat będzie wyposażony w bramkę dedykowaną wyłącznie aktywnym użytkownikom systemu AmberGO. Takie bramki będą oznaczone symbolem AmberGO oraz przekreślonym symbolem inkasenta na bramkach zjazdowych, co oznacza, że nie będzie na nich możliwości zapłacenia za przejazd metodą tradycyjną – wyjaśnia Anna Kordecka.
Pozostałe bramki będą przeznaczone zarówno dla użytkowników korzystających z aplikacji, jak i tych, którzy chcą zapłacić kartą lub gotówką. System ma objąć pojazdy wszystkich kategorii (1-5) z wyłączeniem motocykli.
System będzie działał dla pojazdów kategorii 1-5 z wyłączeniem motocykli.
Jak to się przełoży na płynność przejazdu przez plac poboru opłat? Jak podaje operator, przepustowość bramek w systemie AmberGO jest 3-krotnie większa niż w systemie tradycyjnym. Obecnie w ciągu godziny przez bramkę zjazdową (tę istotniejszą z punktu widzenia korków) może przejechać ok. 200 pojazdów. Według szacunków operatora, w systemie AmberGO może ona wzrosnąć do 600 pojazdów na godzinę.
Sukces przy 30 proc. użytkowników z aplikacją
W okresie pilotażu w systemie zarejestrowanych było ok. 17 tys. użytkowników. Od tego ilu ich będzie docelowo, będzie zależała efektywność rozwiązania. – Sukces systemu AmberGO to praca zespołowa - podkreśla Anna Kordecka. Dotyczy to dotychczasowych dwóch etapów – prac koncepcyjnych, jak i tych związanych z wdrożeniem, gdzie konieczna była współpraca wielu podmiotów. – Sukces trzeciego etapu zależy od kierowców. Jeśli wystarczająco dużo kierowców zarejestruje się i będzie korzystało z systemu AmberGO, kolejki na bramkach znacząco się skrócą – stwierdza.
Według analiz operatora autostrady, system AmberGO wpłynie na płynność ruchu na placach poboru opłat, jeśli przyłączy się do niego co najmniej 30 proc. użytkowników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.