Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przetarg na państwowy vidotolling unieważniony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przetarg na państwowy vidotolling unieważniony
fot. Google Maps
Krajowa Administracja Skarbowa zrezygnowała z wprowadzania videotollingu na państwowych odcinkach autostrad. Przetarg na świadczenie usługi, na podstawie której opłata za autostrady od pojazdów osobowych mogłaby być pobierana na podstawie automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych został unieważniony. Ministerstwo Finansów obiecuje inny sposób odejścia od zatrzymywania na bramkach.

Chodziło o dwa odcinki autostrad podlegających GDDKiA, tj. A2 Konin – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który od listopada 2018 r. do lipca br. odpowiadał za Krajowy System Poboru Opłat ogłosił przetarg na świadczenie usługi videotollingu na tych odcinkach. Usługa miała polegać na automatycznym sczytywaniu tablicy rejestracyjnej pojazdu wjeżdżającego na płatny odcinek i na tej podstawie, w powiązaniu np. z aplikacją na telefon pobranie opłaty za przejazd.

Podobne rozwiązania funkcjonują obecnie na koncesyjnych odcinkach autostrad A4 i A1. Umożliwiają przejazd przez szlabany bez konieczności zatrzymywania się w miejscu poboru opłat.

Przetarg ogłoszony w styczniu nie został jednak rozstrzygnięty do czasu gdy GITD w roli administratora systemu poboru opłat zastąpiła KAS. Nowy administrator poinformował o unieważnieniu przetargu.
KAS pracuje obecnie nad nowym systemem poboru opłat, który ma zacząć obowiązywać w przyszłym roku. Właśnie tym uzasadniono rezygnację z przetargu na videotolling. Nowy system ma być zintegrowany z wdrożonymi już systemami Ministerstwa Finansów m.in. ANPRS czy SENT oraz będzie elementem e-Urzędu Skarbowego, umożliwiającego kompleksową integrację e-usług resortu finansów.

– Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch uzasadniając decyzję o unieważnieniu postępowania. – Wdrożenie videotollingu ograniczyłoby, a nie rozwiązało problem tworzących się korków przed bramkami– dodał.

KAS podała, że odejście od zatrzymywania na bramkach jest w jej planach. W przyszłości pod uwagę brane są dwie możliwości opłaty za przejazd państwowa autostradą: przez zakup biletu autostradowego lub na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji mobilnej.

„Bilet autostradowy będzie można kupić nie tylko poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online, np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, aplikację mobilną (udostępniona przez resort finansów lub przez partnerów zewnętrznych). To również możliwość kupna na stacji paliw, czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych. Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS” – czytamy w komunikacie.

Jako najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny wskazano 4 kwartał 2021 r. przy czym możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5