Rynek Infrastruktury
Do połowy stycznia inwestycja była realizowana przez konsorcjum Polimeksu-Mostostalu, Doprastavu, MSF Engenharia i MSF Polska. Konsorcjum odstąpiło od umowy podając jako powód brak uzyskania od GDDKiA zabezpieczenia płatności za wykonane prace. Z kolei GDDKiA utrzymuje, że powodem zerwania kontraktu były duże opóźnienia w realizacji inwestycji przez konsorcjum.
Aby przyspieszyć dokończenie inwestycji i jej otwarcie dla ruchu samochodowego, GDDKiA zdecydowała się na podział trasy na trzy odcinki o długości 14,15 km, 10,01 km oraz 13,13 km. Nowi wykonawcy będą musieli w ciągu niespełna dwóch lat uzyskać pozwolenie na użytkowanie ciągu głównego obu jezdni autostrady.
Nowe przetargi nieograniczone zostały ogłoszone w formule „projektuj i buduj”, a wynikało to z konieczności dokonania zmian w projekcie. Dotyczą one między innymi telematyki, systemu poboru opłat, zmian zagospodarowania węzłów, czy też zmniejszenie liczby ekranów akustycznych, co wynika ze zmiany przepisów dotyczących ochrony akustycznej.
Jednocześnie GDDKiA zamyka rozliczenia z poprzednim wykonawcą. GDDKiA już ma na swoich kontach 29 mln zł z dwóch gwarancji bankowych wniesionych przez wykonawcę. Kolejne kwoty z gwarancji o wartości 29,2 mln zł każda zostały zabezpieczone wezwaniami przekazanymi przez GDDKiA za pośrednictwem banku BGK do banków-gwarantów.
Ponadto, GDDKiA wypłaca podwykonawcom środki za zrealizowane przez nich prace na budowie autostrady ze Strykowa do Tuszyna. Do tej pory do inwestora wpłynęły wnioski o pomoc na łączną kwotę ponad 68 mln zł, a bezpośrednio na konta przedsiębiorców wypłacono już ponad 29 mln zł.
Polimex-Mostostal wraz z konsorcjantami złożył do GDDKiA roszczenie o wypłatę kary umownej w wysokości ponad 475 mln zł. Jak podaje spółka, jest to konsekwencją rozwiązania z winy GDDKiA umów na budowę dróg. Umowy te zostały rozwiązane według spółki na skutek naruszenia przez Generalną Dyrekcję kontraktu oraz niedostarczenia przez nią zabezpieczenia zapłaty.
Spółka przypomina, że w związku z powyższą sytuacją, konsorcjantom przysługuje roszczenie do GDDKiA o wypłatę przewidzianych kontraktem kar umownych. Polimex-Mostostal liczy na to, że zamawiający wywiąże się sprawnie z „ciążących na nim zobowiązań finansowych wobec konsorcjantów wykonawczych”.