Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rosyjskie i białoruskie tiry tylko z zezwoleniem? Jest pomysł na ustawę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
31-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rosyjskie i białoruskie tiry tylko z zezwoleniem? Jest pomysł na ustawę
fot. Pixabay
Ugrupowanie Polska 2050 zapowiedziało, że dziś złoży w Sejmie projekt ustawy, który zakłada zablokowanie możliwości swobodnego poruszania się po polskich drogach przez tir-y z Rosji i Białorusi. Proponuje, by ich wjazd na teren Polski był możliwy tylko na podstawie specjalnego zezwolenia wydawanego przez ministra infrastruktury.

Dyskusja o tym czy należy zamknąć polsko-białoruska granice dla transportu drogowego Białorusi i Rosji trwa niemal od początku wojny na Ukrainie. Zdaniem rządu taka decyzja leży w kompetencjach Unii Europejskiej, a ewentualne oddolne działania miałyby sens tylko wtedy, gdyby na podobny krok zdecydowały się Litwa, Łotwa i Estonia. Innego zdanie jest opozycja.

– Rząd ma możliwość zrobić to w swoim własnym imieniu. Jak się to robi pokazała Finlandia, która cztery dni temu zamknęła granicę z Rosją, zamknęła transport kołowy i kolejowy – mówił w czwartek podczas konferencji prasowej Szymon Hołownia z Polski 2050. – Polska może podjąć takie decyzje, nawet jeśli nie chce ich Litwa, Łotwa i Estonia – przekonywał, mówiąc, że w takiej sytuacji rosyjscy i białoruscy przewoźnicy będą nadkładać drogi jeżdżąc przez te kraje.

– Powinniśmy doprowadzić [Putina] do ruiny gospodarczej dzisiaj. Bo jeżeli nie doprowadzimy go do ruiny gospodarczej dzisiaj, to pozwolimy po różnego rodzaju rozejmach, zawieszeniach broni, traktatach pokojowych dozbroić się w ciągu najbliższych paru lat, wyciągnąć wnioski z tego co nie wyszło w tej wojnie i za 2-3 lata wrócić do naszych granic z bardzo konkretnym planem i konkretnym uzbrojeniem, które kupi za nasze pieniądze – powiedział.

– Rosja prowadzi agresję na Ukrainie, pomaga jej Białoruś, tymczasem polskie społeczeństwo pomaga Ukraińcom. W tym samym czasie rząd toleruje sytuację, w której rosyjskie i białoruskie tiry rozjeżdżają polskie drogi – mówił z klei poseł Mirosław Suchoń. Jak podkreślił, tiry z krajów agresorów poruszają się po tych samych ulicach, którymi jeżdżą Ukraińcy uciekający przed wojną.

Zapowiedział, że jeszcze dziś do laski marszałkowskiej zostanie złożony projekt ustawy, który ma zablokować rosyjski i białoruski transport.

Projekt ten zakłada, że aby rosyjski lub białoruski tir mógł wjechać do Polski, będzie musiała uzyskać pozwolenie. W szczególnych przypadkach będzie je mógł wydać minister infrastruktury. Związana z tym procedura każdorazowo kosztowałaby 500 zł. – Bez takiego wyjątkowego zezwolenia rosyjski i białoruski tir nie wjedzie na teren Rzeczpospolitej Polskiej. I to jest kompetencja państwa polskiego – przekonywał Mirosław Suchoń.

Wjazd bez zezwolenia miałby kosztować przewoźnika z Rosji lub Białorusi 100 tys. zł kary. – Mało tego [taki przewoźnik] w asyście policji zostanie odprowadzony na granicę, z której przybył i to odprowadzenie będzie kosztowało 100 tys. zł – przedstawiał pomysł poseł.

W przypadku gdyby Rosja i Białoruś zdecydowały się na wprowadzenie retorsji w stosunku do polskich przewoźników, rząd będzie zobowiązany do stworzenia tarczy ochronnej.

Pomysłodawcom zależy, żeby składany projekt został rozpatrzony podczas najbliższego posiedzenia Sejmu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5