Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rusza wiercenie dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
27-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Kraków

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rusza wiercenie dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
fot. GDDKiA Kraków
Krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej S52. Wykonawca zajmie się również opracowaniem projektu budowlanego i uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Pierwszy odcinek BDI mierzy 16,9 kilometra, zaczyna się w Bielsko-Białej i kończy w Bulowicach.

Na tym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach. GDDKiA wybuduje też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni natomiast 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów. 

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej). 

Badania geologiczne na BDI

Voessing ma niespełna 3 lata na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego pierwszego odcinka BDI oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przetarg na budowę GDDKiA chce ogłosić na końcowym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.

W ramach badań geologicznych na Beskidzkiej Drodze Integracyjnej, na całym odcinku planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m.

Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest z kolei zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Co z pozostałymi odcinkami?

Pod koniec maja Generalna Dyrekcja otworzyła oferty na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch innych odcinków BDI, tj. Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Do zamawiającego wpłynęło po 13 ofert. Teraz trwa analiza, by wybrać najkorzystniejszą z nich, co powinno nastąpić w drugiej połowie lipca.

Jeszcze w kwietniu natomiast wybrano wykonawcę prac na części trasy S52 od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej, jednak wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą, w związku z czym GDDKiA została zobowiązana do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór również planowany jest na połowę lipca.

Celem całej inwestycji jest stworzenie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. 

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.  Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA chce złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mazowieckie: Rusza budowa węzła Zegrze. Będzie zmiana organizacji ruchu

Drogi i autostrady

Mazowieckie: Rusza budowa węzła Zegrze. Będzie zmiana organizacji ruchu

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Umowa na rozbudowę DK36 Krotoszyn – Ostrów Wlkp. podpisana

Drogi i autostrady

Siedmiu chętnych na remont S8 w Oleśnicy

Drogi i autostrady

Siedmiu chętnych na remont S8 w Oleśnicy

Damian Kelman 26 czerwca 2025

Zobacz również:

Beskidzka Droga Integracyjna z ostatnimi przetargami

Drogi i autostrady

Beskidzka Droga Integracyjna z ostatnimi przetargami

Damian Kelman 14 kwietnia 2025

BDI szansą dla Kalwarii Zebrzydowskiej

Drogi i autostrady

BDI szansą dla Kalwarii Zebrzydowskiej

Damian Kelman 06 kwietnia 2025

Bielsko-Biała wyczekuje Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Mazowieckie: Rusza budowa węzła Zegrze. Będzie zmiana organizacji ruchu

Drogi i autostrady

Mazowieckie: Rusza budowa węzła Zegrze. Będzie zmiana organizacji ruchu

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Umowa na rozbudowę DK36 Krotoszyn – Ostrów Wlkp. podpisana

Drogi i autostrady

Siedmiu chętnych na remont S8 w Oleśnicy

Drogi i autostrady

Siedmiu chętnych na remont S8 w Oleśnicy

Damian Kelman 26 czerwca 2025

Zobacz również:

Beskidzka Droga Integracyjna z ostatnimi przetargami

Drogi i autostrady

Beskidzka Droga Integracyjna z ostatnimi przetargami

Damian Kelman 14 kwietnia 2025

BDI szansą dla Kalwarii Zebrzydowskiej

Drogi i autostrady

BDI szansą dla Kalwarii Zebrzydowskiej

Damian Kelman 06 kwietnia 2025

Bielsko-Biała wyczekuje Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5