Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rząd zaakceptował Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
14-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rząd zaakceptował Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju
fot. mr.gov.pl
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. Plan Morawieckiego, została przyjęta przez Radę Ministrów. Jak zaznacza Ministerstwo Rozwoju – część działań w niej zawartych została już wdrożona, a inne są realizowane lub opracowywane. Szacowany koszt realizacji tego dokumentu do 2020 roku to ok. 2 bln zł.

Dokument opracowało Ministerstwo Rozwoju we współpracy z innymi resortami oraz partnerami społecznymi. – Wiodącą zasadą Strategii jest zrównoważy rozwój całego kraju w wymiarze gospodarczym, społecznym, środowiskowym i terytorialnym. Natomiast najważniejszym założeniem, że z jej efektów skorzystają wszyscy obywatele – informuje resort.

Co jest w planie?

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju to obecnie ok. 185 przedsięwzięć, zarówno z zakresu rozwiązań legislacyjnych, jak i konkretnych inwestycji. Ma ona otwarty charakter i może być modyfikowana. Zawiera szereg projektów flagowych z wielu dziedzin. Należą do nich m.in.: program elektromobilności, pakiet 100 zmian dla firm, program Start in Poland, projekt Efektywne fundusze, czy wsparcie przedsięwzięć inwestorów zagranicznych. W ramach SOR wsparte mają zostać inwestycje rozwojowe z powołanie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Powstać ma także System promocji gospodarki, ukierunkowany na rozwój polskiego eksportu, zwiększanie polskich inwestycji za granicą, umacnianie międzynarodowego wizerunku Polski, jako kraju z którym warto współpracować w obszarze gospodarki oraz poprawę rozpoznawalności rodzimych produktów i usług za granicą. Na rzecz gospodarki maja działać także drogi. W tym celu powstanie Mapa drogowa w zakresie transformacji w kierunku gospodarki o zamkniętym obiegu. Przewiduje się także powołanie Narodowego Instytutu Technologicznego – instytucji prowadzącej badania, której głównym celem będzie transfer wiedzy do gospodarki.

Plan Morawieckiego to także projekty dotyczą sfery społecznej oraz poszczególnych regionów. Duży pakiet projektów strategicznych jest dedykowany wsparciu rozwoju terytorialnie zrównoważonego, przede wszystkim najsłabszych gospodarczo obszarów naszego kraju.

Ile to będzie kosztować i skąd wziąć pieniądze?

Jak zaznacza MR – realizacja wszystkich celów rozwojowych SOR będzie wymagała zaangażowania znacznych środków publicznych, krajowych i zagranicznych, oraz prywatnych. Szacuje się, że na ten cel do 2020 roku zostanie wydane ok. 1,5 bln zł po stronie sektora publicznego oraz ponad 0,6 bln zł w ramach inwestycji prywatnych.

Jaki jest cel?

Rząd oczekuje, że wdrożenie strategii przyniesie bardzo pozytywne skutki. – Wzrost zamożności Polaków oraz zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym – to kluczowe cele, jaka stawia sobie rząd do 2020 roku – informuje Ministerstwo Rozwoju.

Najważniejszym rezultatem, jaki ma przynieść SOR, jest zwiększenie przeciętnego dochodu gospodarstw domowych do 76-80% średniej unijnej do roku 2020, a do roku 2030 zbliżenie do poziomu średniej UE, przy jednoczesnym dążeniu do zmniejszania dysproporcji w dochodach między poszczególnymi regionami.

Odsetek osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym ma zmaleć do 20% w 2020 roku (17% w 2030 roku). Założeniem jest także wzrost PKB na mieszkańca Polski do poziomu 75-78% średniej unijnej w 2020 roku (95% w 2030 roku).

Co z koleją?

Podczas wcześniejszych prezentacji strategicznych zamierzeń ministerstwa rozwoju jako jeden z istotnych elementów wymieniano projekt "Luxtorpeda 2.0". Wskazywano przemysł kolejowy jako ten, którego rozwój będzie wspierany. Celem miało być m.in. zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji miejskiej. Potencjał tej branży wiązany był z powstawaniem kolei aglomeracyjnych i wsparciem UE dla projektów taborowych.

Podczas wczorajszej prezentacji strategii nie wspominano o tych elementach. Dokument w poprawionej i aktualnej wersji będzie dostępny za około dwa tygodnie.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5