Partner serwisu
Drogi i autostrady

S3 z tunelami zaawansowane w 77 proc. Zakończono ważny etap

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
16-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA/RI

Podziel się ze znajomymi:

Zakończyły się prace konstrukcyjne w dłuższym tunelu budowanej drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. W miniony weekend zalany został ostatni blok sklepienia. Obiekt będzie miał ok. 2,3 km. Cały kontrakt jest obecnie zaawansowany w 77 proc.

Mowa o jednym z dwóch odcinków prowadzących do polsko-czeskiej granicy. S3 między Kamienną Górą i Bolkowem ma mieć 16 km długości. W ciągu trasy budowane są dwa dwunawowe tunele – krótszy ma mieć 320 m, drugi ok. 2,3 km.

Zakończył się właśnie ważny etap na budowie dłuższego obiektu.

Prace przy budowie tunelu

Prace nad budową drogowego, dwunawowego tunelu rozpoczęły się 5 grudnia 2020 roku na portalu południowym. W pierwszej fazie, za pomocą drążenia trwa wydobycie urobku i wykonanie tzw. obudowy wstępnej. Obie nawy mają łącznie długość 4420,76 m, a do ich wydrążenia wykorzystano 385 t materiałów wybuchowych. Wyrobisko zabezpieczono 77 400 m3 torkretu. Ostatecznie przebicie nastąpiło 22 lutego 2022 roku.

Druga faza, z wykonaniem obudowy ostatecznej, rozpoczęła się 8 maja 2022 roku, po sukcesywnym usunięciu instalacji górniczych, wygładzeniu nierówności obudowy wstępnej i ułożeniu drogi technologicznej z betonu wałowanego. Poza drążonym odcinkiem przed portalami , w części wykonywanej metodą odkrywkową (Cut & Cover) wykonano segmenty tunelu o długości 165,6 m, które następnie zostaną odpowiednio zabezpieczone i zasypane.

Łącznie wykonano 369 szt. segmentów, na nawie wschodniej 185 szt. i nawie zachodniej 184 szt. Pojedynczy segment ma długość 12,5 m i został wykonany z 248 m3 betonu. Wartość ta zmienia się w zależności od rzeczywistej geometrii wyrobiska. Z uwagi na geometrię tunelu, łuki pionowe i poziome, konieczne było wykonanie na odcinkach krańcowych tunelu krótszych segmentów. W każdej z naw znajduje się po 23 szt. segmentów, zaopatrzone w nisze utrzymaniowe, umożliwiające konserwację drenażu tunelu, po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz 8 segmentów łączących obie nawy za pomocą ewakuacyjnych przejść poprzecznych dla pieszych. W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające (na skrzyżowaniu ze starą sztolnią górniczą, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu) odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu.

Pierwsze sklepienie segmentu w obudowie ostatecznej zostało zabetonowane 29 maja 2022 roku, a 356 dni później ukończyliśmy ostatni z 369 segmentów sklepienia. Około 110 wykwalifikowanych pracowników, codziennie podczas zmian dziennych i nocnych, pracowało nad ukończeniem tunelu.

W procesie tym wylano 15 930 m3 betonu na spągi, 15 450 m3 do wykonania przyczółków i 65 027 m3 na wykonanie sklepienia. W przypadku metody odkrywkowej zużyto dodatkowo 4 837 m3 betonu. Całość, czyli 101 244 m3 betonu, zostało wykonane przez wytwórnie betonu wykonawcy, która znajduje się na placu budowy. Do wykonania całej obudowy ostatecznej wykorzystano 4 310 ton stali zbrojeniowej.

Dalsze prace

Zakończenie prac przy obudowie ostatecznej tunelu TS-26 nie kończy robót wewnątrz tunelu. Wykonawca rozpoczął właśnie prace związane z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji nawierzchni betonowej czyli jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w tunelu TS-32.

Zaawansowanie rzeczowe robót sięga prawie 77%. Zakończenie prac na tym odcinku drogi ekspresowej S3 planowane jest w I połowie 2024 r.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Porr.

Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest w umowie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5