Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras, w sprawie budowy odcinka autostrady A2. – Będziemy odwoływać się od wyroku sądu – zapowiada w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Eliza Więcław, rzecznik prasowy firmy.
W latach 2009-2012 Polimex-Mostostal w konsorcjum z Mostostalem Warszawa oraz Acciona Infraestructuras wykonywał kontrakt dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinek B A2 Stryków – Konotopa, zlokalizowany w województwach mazowieckim i łódzkim.
3 lata procesu
Powództwo zostało złożone w czerwcu 2012 roku. Polimex-Mostostal oraz partnerzy z konsorcjum, budującego odcinek B autostrady A2, domagali się dodatkowego wynagrodzenia z tytułu wzrostu cen asfaltu i paliw.
– W trakcie realizacji kontraktu nastąpił nieprzewidziany i istotny wzrost cen asfaltu i paliw, który wpłynął na wyższe koszty realizacji zlecenia, poniesione przez konsorcjantów. W związku z tym, konsorcjum złożyło powództwo przeciwko Skarb Państwa-GDDKiA o zapłatę wynagrodzenia w wysokości 36,9 mln zł – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Eliza Więcław, rzecznik prasowy Polimeksu-Mostostalu.
Sąd oddalił jednak powództwo całego konsorcjum, nakazując dodatkowo wykonawcom odcinka A2 pokrycie kosztów procesu. – Sąd nie uznał podstaw do waloryzacji wynagrodzenia z tytułu wzrostu cen asfaltu i paliw, przyjmując, że wzrost kosztów nie stanowił rażącej szkody dla konsorcjum – tłumaczy Eliza Więcław.
Przedstawicielka spółki podkreśla, że budowa omawianego fragmentu A2 została zakończona zgodnie z harmonogramem i zapowiada, że spółka będzie kontynuowała postępowanie. – Polimex-Mostostal będzie odwoływać się od wyroku sądu w sprawie dodatkowego wynagrodzenia z tytułu wzrostu cen przeciwko Skarbowi Państwa-GDDKiA – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy Polimeksu-Mostostalu.
Koniec z drogami
Przypomnijmy, że Polimex-Mostostal oraz GDDKiA procesują się także w sprawie wypowiedzenia przez spółkę kontraktów drogowych w styczniu 2014 roku. Polimex-Mostostal odstąpił wtedy od realizacji A1 ze Strykowa do Tuszyna i A4 na trasie Rzeszów – Jarosław oraz drogi ekspresowej nr 69. Sprawa sądowa jest wciąż w toku, chociaż spółka opowiada się za ugodowym zakończeniem procesu.
W ubiegłym tygodniu zarząd Polimeksu-Mostostalu
potwierdził swoje plany o całkowitym odejściu od realizacji inwestycji drogowych i skupieniu się na rynku energetycznym. W tym celu zamierza sprzedać swoją spółkę zależną – PRInż-1, która jako jedyny podmiot tej grupy zajmuje się przedsięwzięciami w branży drogowej.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.