Partner serwisu
Drogi i autostrady

Stańczuk: Polimex był za Jaskóły absolutnie przerośniętą spółką

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Stańczuk: Polimex był za Jaskóły absolutnie przerośniętą spółką
Maciej Stańczuk, wiceprezes Polimex-Mostostal, dyrektor ds. strategii i rozwoju / fot. Włodzimierz Włoch
– Polimex był za czasów prezesa Jaskóły absolutnie przerośniętą spółką, gdzie dominowała gigantomania bez niezbędnej kontroli procesowej i organizacyjnej. Gros decyzji inwestycyjnych nie było podejmowanych ze względu na możliwe do osiągnięcia synergie biznesowe, czy kosztowe – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Stańczuk, wiceprezes Polimex-Mostostal, dyrektor ds. strategii i rozwoju.

Włodzimierz Włoch, Łukasz Malinowski; "RynekInfrastruktury.pl": Niedawno został pan wybrany wiceprezesem Polimexu-Mostostalu. Zakładam, że mógł Pan przekonać do siebie prezentacją planu naprawczego dla Polimeksu-Mostostalu.


Maciej Stańczuk, wiceprezes Polimex-Mostostal, dyrektor ds. strategii i rozwoju:
Po kilku tygodniach pracy muszę powiedzieć, że percepcja Polimeksu na rynku jest, jeśli chodzi o negatywne sygnały, nieadekwatna do tego, na jakim etapie spółka się dzisiaj znajduje i co chce zrobić. Rzeczywiście cały czas pojawiają się sygnały, komunikaty giełdowe o kolejnych wnioskach wierzycieli o upadłość, co świadczy o problemach spółki z płynnością bieżącą, ale problemy te w głównej mierze wynikają z tego, że od dwóch lat, kiedy te problemy wystąpiły, próbujemy stworzyć rozsądną i dla wszystkich wierzycieli akceptowalną koncepcję restrukturyzacji Polimexu-Mostostalu.

W tej chwili skupiamy się przede wszystkim na tym, żeby tę koncepcję restrukturyzacji finansowo-operacyjnej spółki zaprezentować wierzycielom i uzgodnić z nimi zasady dalszego funkcjonowania spółki. Jestem optymistą i nie mam wątpliwości co do tego, że w ciągu najbliższego miesiąca, do dwóch, powinniśmy się z wierzycielami dogadać.

To co udało się nam zrobić, to klasyczna koncepcja restrukturyzacji, gdzie pokazujemy jakie mamy zobowiązania. Z drugiej strony jak te zobowiązania zamierzamy sfinansować, jakie mamy źródła obsługi tych zobowiązań.

Polimex był za czasów prezesa Jaskóły absolutnie przerośniętą spółką, gdzie dominowała gigantomania bez niezbędnej kontroli procesowej i organizacyjnej. Gros decyzji inwestycyjnych nie było podejmowanych ze względu na możliwe do osiągnięcia synergie biznesowe, czy kosztowe, dlatego pozbycie się tych zbędnych aktywów, w postaci spółek, wydzielonej części przedsiębiorstwa, czy zbędnych nieruchomości, to jest coś oczywistego, co się samo narzuca. Skupiamy się przede wszystkim na określeniu wizji zarządu, w porozumieniu z akcjonariuszami, gdzie docelowo widzimy Polimex.

Po ostatnich wydarzeniach zapewne nie widzicie się w inwestycjach drogowych.


Polimex wypowiedział trzy kontrakty drogowe: dwa autostradowe i jeden na drogę ekspresową S69. Teraz sprawa jest w rękach sądu i to sąd będzie się tą sprawą dalej zajmował. My jesteśmy optymistami. Mamy bardzo silne argumenty i ze spokojem oczekujemy rozstrzygnięcia sądowego. Aczkolwiek wydaje mi się, że – zwłaszcza po zmianach personalnych w GDDKiA – trudno chyba akceptować taką sytuację, zwłaszcza z punktu widzenia podatników, a wszyscy nimi przecież jesteśmy, że jeden urząd państwowy ma tyle otwartych procesów sądowych na ogólną kwotę przekraczająca 10 mld zł. Z drugiej strony my też jesteśmy spółką, w której państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu kontroluje ok. 20 procent akcji.

Jak rezygnacja z tych kontraktów drogowych wpłynie na wyniki finansowe Polimexu?


Przyczyna zerwania tych kontraktów leżała po stronie GDDKiA. Zerwanie tych kontraktów będzie miało praktycznie neutralny wpływ na nasze wyniki, natomiast wpłynie pozytywnie na przepływy w przyszłości, ograniczając finansowanie strat na tych kontraktach.

Jak długo sam proces i spór z Generalną Dyrekcją może trwać? Nie ma już szans na pozasądową ugodę?


Zawsze jest szansa na pozasądową ugodę jeśli dwie strony wyraziłyby taką ochotę. Czy GDDKiA wyraża taką ochotę? Mogę tylko zadeklarować, że z punktu widzenia naszej spółki zawsze dążenie do ugody jest lepsze niż prowadzenie wieloletnich sporów sądowych. Jeszcze raz podkreślę, że interesem spółki nie jest rozstrzyganie spraw spornych ze swoimi kontrahentami na drodze sądowej, zwłaszcza że jest to strona publiczna, urząd państwowy. Mam nadzieję, że GDDKiA również podziela takie stanowisko.

Najsmutniejsze jest to, że głównymi beneficjentami takiego stanu rzeczy są przede wszystkim kancelarie prawne, działające w Polsce, mając taki backlogu, mówiąc językiem budowlanym, zamówień na następne 10 lat. Uważam, że urząd publiczny nie powinien każdej sprawy spornej rozstrzygać w sądzie, gdyż słaba kapitałowo druga strona rozstrzygnięcia takiego procesu może nie doczekać.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Drogi i autostrady

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Edyta Wsół 09 listopada 2015

Polimex-Mostostal: Ostateczne pożegnanie z rynkiem drogowym

Drogi i autostrady

Polimex-Mostostal prezentuje nową strategię i wraca do budownictwa przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Drogi i autostrady

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Edyta Wsół 09 listopada 2015

Polimex-Mostostal: Ostateczne pożegnanie z rynkiem drogowym

Drogi i autostrady

Polimex-Mostostal prezentuje nową strategię i wraca do budownictwa przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5