Partner serwisu
Drogi i autostrady

Styliński: Działalność Nowaka ma więcej minusów niż plusów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Styliński: Działalność Nowaka ma więcej minusów niż plusów
fot. Włodzimierz Włoch
– Podsumowanie przerwanej kadencji ministra Sławomira Nowaka nie jest proste ani oczywiste, chociażby z tego względu, że Minister działał ledwie dwa lata, a to krótki okres żeby osiągnąć założone cele albo skutecznie zepsuć dobre rozwiązania. Możemy natomiast w bardziej wiarygodny sposób ocenić pewne kierunki i akcenty w działaniach podejmowanych przez Ministra – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Pierwszy błąd natury fundamentalnej został popełniony przy tworzeniu przez premiera i ministra Nowaka resortu transportu. W mojej ocenie połączenie w jednym ministerstwie tak dużych i istotnych działów administracji rządowej jak transport oraz budownictwo i gospodarka przestrzenna nie było prawidłowe, powodując deprecjację znaczenia działów budownictwa i gospodarki przestrzennej, które znacznie wykraczają poza problemy rozwoju infrastruktury.

 

Połączenie tych działów w ramach jednego resortu prowadzi również do szeregu utrudnień natury czysto organizacyjnej i zarządczej. Zatem już same ramy prawno-organizacyjne działalności ministerstwa kierowanego przez ministra Nowaka mogą budzić poważne wątpliwości. W konsekwencji przerost organizacyjny i merytoryczny MTBiGM przełożył się na zasadniczo silniejsze ukierunkowanie Nowaka na kwestie związane z kolejnictwem aniżeli z infrastrukturą drogową, budownictwem i gospodarką przestrzenną.

 

Doprowadzenie do zmian kadrowych w grupie PKP, w tym u zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także determinację Ministra w zakresie uporządkowania np. kwestii zmian rozkładów jazdy, należałoby ocenić pozytywnie. Wydaje się, że również na pozytywną ocenę zasługuje trudna decyzja o przesunięciu w czasie realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości, do którego ani krajowa sieć kolejowa ani administracja nie są odpowiednio przygotowane. Sukcesem zakończyła się także oferta publiczna akcji PKP Cargo.

 

Natomiast na ocenę negatywną zasługuje zdecydowanie zbyt słaby nadzór Ministra nad inwestycjami drogowymi, w tym Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz polityczna zgoda na podejmowanie pseudoracjonalnych działań legislacyjnych, kwestionowanych zarówno przez organy sądowe w Polsce, w Unii Europejskiej jak i przez ekspertów rynkowych. Minister Nowak nie doprowadził do podjęcia żadnych istotnych działań, które przeciwdziałałyby fatalnej sytuacji polskich firm wykonawczych, w której znalazły się w dużej mierze za sprawą polityki GDDKiA otwierającej rynek wykonawczy na równych zasadach dla firm polskich i egzotycznych, przy jednoczesnym premiowaniu ryzykanckich decyzji firm, które nie znały i nie działały wcześniej na polskim rynku. Nie prowadził również dialogu z rynkiem budowlanym, powierzając działania podmiotom podległym, które dzięki temu stały się jednocześnie "stroną i sędzią" w rozmowach dotyczących sposobu prowadzenia procesów inwestycyjnych.

 

Ponadto, zaangażowanie Ministra Nowaka w działania pozytywne dla całego rynku budowlanego było znikome, a jedynym pozytywniejszym wydarzeniem jest zbliżająca się finalizacja prac nad kodeksem urbanistyczno-budowlanym. Przy czym, przypisanie zasług w tym zakresie Ministrowi Nowakowi byłoby jednak nadużyciem. Nie widać było ani pomysłu ani tym bardziej działań, które tworzyłyby przyjazne środowisko biznesowe dla rozwoju budownictwa - trzeciej gałęzi gospodarki w Polsce, generującej ponad 15% PKB kraju i zatrudniającej około 2.5 mln osób.

 

Reasumując, liczba i przede wszystkim waga minusów prowadzi do raczej negatywnej oceny działalności Nowaka, szczególnie w obszarze nadzoru nad realizacją dróg oraz usuwaniem barier dla budownictwa.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak opuszcza rząd, Bieńkowska przejmuje wartę

Drogi i autostrady

Nowak opuszcza rząd, Bieńkowska przejmuje wartę

Rynek Infrastruktury 23 listopada 2013

Co nowego u byłego ministra transportu? [AKTUALIZACJA]

Drogi i autostrady

Co nowego u byłego ministra transportu? [AKTUALIZACJA]

Rynek Infrastruktury 09 stycznia 2014

Wpłynął akt oskarżenia w sprawie Sławomira Nowaka

Drogi i autostrady

Wpłynął akt oskarżenia w sprawie Sławomira Nowaka

Rynek Infrastruktury 12 lutego 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowak opuszcza rząd, Bieńkowska przejmuje wartę

Drogi i autostrady

Nowak opuszcza rząd, Bieńkowska przejmuje wartę

Rynek Infrastruktury 23 listopada 2013

Co nowego u byłego ministra transportu? [AKTUALIZACJA]

Drogi i autostrady

Co nowego u byłego ministra transportu? [AKTUALIZACJA]

Rynek Infrastruktury 09 stycznia 2014

Wpłynął akt oskarżenia w sprawie Sławomira Nowaka

Drogi i autostrady

Wpłynął akt oskarżenia w sprawie Sławomira Nowaka

Rynek Infrastruktury 12 lutego 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5