Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świeboda: Najważniejsze jest zachowanie ruchu na przejściu Brześć – Terespol

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

GR

Data publikacji:
23-11-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świeboda: Najważniejsze jest zachowanie ruchu na przejściu Brześć – Terespol
fot. Google Maps
Z perspektywy Nowego Jedwabnego Szlaku najważniejsze jest dla nas zachowanie ruchu na przejściu Brześć-Terespol – oceniła Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, komentując potencjalne zamknięcie granicy polsko-białoruskiej dla ruchu towarowego.

Przypomnijmy – od początku tego roku nasza Straż Graniczna odnotowała ponad 36 tysięcy prób nielegalnego przekroczenia granicy polsko-białoruskiej, podczas gdy w całym 2020 r. było ich nieco ponad 100. Zdaniem polskiego rządu za kryzysem stoi Aleksandr Łukaszenka, białoruski prezydent, który organizuje transport migrantów z Bliskiego Wschodu na granicę. Ma być to forma odwetu m.in. za nieuznanie przez Polskę wyniku ubiegłorocznych wyborów prezydenckich na Białorusi. Według oficjalnych danych wyraźnie wygrał Łukaszenka, pokonując Swiatłanę Cichanouską. Wszystko wskazuje jednak na to, że wybory zostały sfałszowane.

9 listopada, w związku z presją migracyjną, zamknięte zostało przejście drogowe z Białorusią w Kuźnicy. Pojawiły się spekulacje, że granica polsko-białoruska zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu towarowego. Dwa potencjalne scenariusze przeanalizował Polski Instytut Transportu Drogowego.

Pierwszy zakłada, że granica zostałaby zamknięta tylko dla ciężarówek i samochodów. – Wskazany wariant nie jest jeszcze katastrofą dla Polski. Uderzyłby jedynie w bezpośrednią wymianę polsko-białoruską. Najprawdopodobniej w przypadku handlu z Rosją na znaczeniu zyskałby ruch w stronę granicy z obwodem kaliningradzkim. Częściowo na zasadzie reeksportu, mogłyby stamtąd trafiać towary także na Białoruś, w przypadku nałożenia na nią sankcji – czytamy w analizie. PITD zaznacza jednak, że w takiej sytuacji wydłużyłby się czas dostawy oraz koszty frachtów, ale wymiana handlowa nie zostałaby całkowicie zamrożona.

Bardziej dotkliwy byłby drugi scenariusz. Zakłada on, że ustałby cały ruch towarowy między Polską a Białorusią, a Nowy Jedwabny Szlak ominąłby nasz kraj. Według analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego roczne wpływy z polskiego eksportu na Białoruś to 1,6 mld euro (dane za 2020 rok), podczas gdy w przypadku Niemiec wartość eksportu to niespełna 1,4 mld euro. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego oceniła, że „dla Polski, z perspektywy Nowego Jedwabnego Szlaku, najważniejsze jest zachowanie ruchu na przejściu granicznym Brześć-Terespol (woj. lubelskie)”. – Prowadzi ono do terminalu intermodalnego w Małaszewiczach. Według danych Ośrodka Studiów Wschodnich tylko w 2020 roku przeładowano tam 90% wszystkich towarów, przewiezionych drogą lądową z Chin do Europy – przypomina prezes.

W analizie PITD czytamy, że „długotrwała blokada ruchu mogłaby zachęcić chińskich partnerów do poszukiwania na stałe alternatywnych tras, omijających Polskę i Białoruś, za pośrednictwem korytarzy przez Morze Czarne lub Ukrainę”. – Na chwilę obecną tamtejsza infrastruktura nie jest jednak przygotowana na skokowy wzrost wolumenu obsługiwanych towarów. Mogłoby to skutecznie zakorkować całą lądową wymianę z Chinami – przewidują eksperci.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy Jedwabny Szlak: Pociągi z Chin – głównie do Rosji

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak: Pociągi z Chin – głównie do Rosji

Roman Czubiński 06 sierpnia 2023

Kazachstan: Pieniądze EBOiR pomogą zmodernizować nitkę Jedwabnego Szlaku

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak: Przewozy wzrosły, ale problemy pozostają

Intermodal i logistyka

Ukraina: Tranzyt pociągów wstrzymany. Będzie pozew do Brukseli?

Intermodal i logistyka

Helsinki – Zhengzhou: Nowa relacja pociągów intermodalnych

Drogi i autostrady

Rekord przewozów Chiny – Europa pobity

Intermodal i logistyka

Rekord przewozów Chiny – Europa pobity

Roman Czubiński 24 października 2021

Zobacz również:

Nowy Jedwabny Szlak: Pociągi z Chin – głównie do Rosji

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak: Pociągi z Chin – głównie do Rosji

Roman Czubiński 06 sierpnia 2023

Kazachstan: Pieniądze EBOiR pomogą zmodernizować nitkę Jedwabnego Szlaku

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak: Przewozy wzrosły, ale problemy pozostają

Intermodal i logistyka

Ukraina: Tranzyt pociągów wstrzymany. Będzie pozew do Brukseli?

Intermodal i logistyka

Helsinki – Zhengzhou: Nowa relacja pociągów intermodalnych

Drogi i autostrady

Rekord przewozów Chiny – Europa pobity

Intermodal i logistyka

Rekord przewozów Chiny – Europa pobity

Roman Czubiński 24 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5