Partner serwisu
Drogi i autostrady

System opłat za drogi w Europie to klęska?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
25-05-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury/PKD

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
System opłat za drogi w Europie to klęska?
fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA
Parlament Europejski na plenarnym posiedzeniu w czerwcu ma zająć się projektem raportu przygotowanego przez Komitet Transportu i Turystyki dotyczącego opóźnień we wdrażaniu systemu Europejskiej Opłaty Elektronicznej (European Electronic Toll Service EETS) obejmującego samochody osobowe. Zdaniem członków Komitetu, państwa członkowskie przejawiają niedostateczne zainteresowanie tym tematem, który ma istotne znaczenie dla zarządzania ruchem na europejskich drogach, eliminowania wąskich gardeł oraz redukcji emisji CO2.

Istnienie wielu różnych systemów poboru opłat w Europie wymaga skutecznych rozwiązań zapewniających ich interoperacyjność. Zaniepokojenie członków Komitetu wywołuje brak widocznych postępów na drodze do osiągnięcia tego celu. Stąd propozycja wniosku do Komisji Europejskiej o podjęcie działań dla wprowadzenia realnie działającego systemu EETS.
Zdaniem głównego autora raportu Jima Higginsa z Europejskiej Partii Ludowej, dotychczasowe funkcjonowanie systemu stanowi niepowodzenie albo klęskę (oryg. failure). Są techniczne możliwości zapewnienia interoperacyjności różnych systemów, ale brakuje politycznej woli by je zastosować.

Rozwiązania powinny opierać się albo na płaceniu za przebyty dystans albo za czas korzystania z infrastruktury (np. winiety), choć z preferencją dla opartych na pokonywanych odległościach jako bardziej sprawiedliwych.

Europosłowie wzywają Komisję do pilnego podjęcia prac nad przesądzeniem jak metoda pobierania opłat jest najbardziej prawdopodobna w dalszej perspektywie, z uwzględnieniem technologii GPS (satelitarnej) która pozwoli zlikwidować fizyczny pobór opłat i związaną z nim infrastrukturę. Ostatecznym celem ma być jednolity system obejmujący całą Unię Europejską.

Zdaniem autora raportu konieczne będzie wprowadzenie europejskiej regulacji wymuszającej interoperacyjność, gdyż sama wielkość pobieranych opłat za korzystanie z dróg nie stwarza wystarczającej zachęty dla producentów systemów lub operatorów pobierających opłaty.

Wprowadzenie takiego systemu jest nie na rękę biznesowi, czerpiącemu dochody z obecnego stanu: dostawcom sprzętu, koncesjonariuszom, wytwórcom urządzeń pokładowych i innego wyposażenia. Higgins porównuje te sytuację do znanych problemów z wysokimi opłatami jakich żądali operatorzy telekomunikacyjni za połączenia w roamingu międzynarodowym. Lata nieudanych negocjacji i prób wpłynięcia na operatorów nic nie dały, a wystarczyła regulacja, która sprawiła, ze ceny wyraźnie spadły.

W przyszłości ma być zachowana zasada, że poszczególne państwa zachowają swobodę w określaniu wysokości opłat i przeznaczenia zebranych w ten sposób kwot, ale Komisja powinna przypomnieć o związanym z pobieraniem opłat zobowiązaniem do podnoszenia jakości sieci transportowych. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy systemem opłat za korzystanie z dróg mają być objęte nowe kategorie pojazdów – samochody osobowe.

Konieczne będzie wprowadzenie ułatwień dla kierowców – np. możliwość płacenia telefonem komórkowym i zmiany w oznakowaniu dróg, informuje z wyprzedzeniem użytkowników, ile będą musieli zapłacić za przejazd dana drogą a także jaka będzie kara, gdy nie wniosą opłaty.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5