Partner serwisu
Drogi i autostrady

...tylko gdzie te drogi?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-12-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Instytut Globalizacji

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
...tylko gdzie te drogi?
Fot. imelenchon
Wzrost cen paliwa, a co za tym idzie koszt transportu, a także wzrost cen kruszyw i coraz to nowe informacje z rynku o problemach z postępem prac budowlanych dróg i autostrad, zaległości w płatnościach podwykonawcom i będące ich rezultatem protesty mogą w najbliższej przyszłości wymagać większej elastyczności i zaangażowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie bowiem można mówić jedynie o zaklinaniu rzeczywistości przez urzędników wypowiedziami w stylu „opóźnienia będą nieznaczne” czy „nie widzimy zagrożenia dla realizacji planów”. Okazuje się jednak, że rynek je widzi - pisze Tomasz Sommer, wiceprezes Instytutu Globalizacji.

Jest już niemal pewne, że przychody z tytułu elektronicznego poboru opłat po pół roku będą zgodne z pierwotnymi oczekiwaniami i założeniami. System mimo krótkiego czasu na jego wdrożenie, działa sprawnie i dotychczas wygenerował 320 mln zł (jak podano na początku grudnia) dla funduszu drogowego. Zebrane na nim środki miały być w pełni przeznaczone na budowę dróg w Polsce. Kwota którą oszacowano jako przychód nie jest mała – bowiem wynosi 23 mld zł do 2018 roku jeśli systemem zostanie objęta pierwotnie zakładana ilość dróg i autostrad. Należy się tylko zastanowić, czy w obliczu spowolnienia gospodarczego lada chwila nie pojawi się pytania „i gdzie te drogi” a system nie będzie miał czego obejmować. Szczególnie, że ostatnio dociera do nas coraz więcej informacji wskazujących na problemy firm budujących autostrady. Te najświeższe dotyczą np. A4 i odcinków A i C, gdzie wykonawcy mają problemy z płatnościami, ale także z dostawą materiałów i kruszywa potrzebnego na budowę. Także na odcinku Toruń Kowal na A1 występują trudności. Nie ma też pewności, czy A2 będzie przejezdna na Euro 2012. Niestety, jako że tego typu inwestycje to system naczyń połączonych, można się spodziewać coraz to większej liczby podobnych informacji. Chociaż GDDKIA dementując informacje lub mówiąc tylko o drobnych opóźnieniach bagatelizuje sygnały rynku, może wkrótce być zmuszona do zweryfikowania swojego stanowiska. Oczywiście GDDKiA jest zabezpieczona przed jakimikolwiek opóźnieniami wykonawców karami umownymi. Te bajońskie sumy, obok wzrostu cen, mogą być kolejnym gwoździem do trumny wielu wykonawców i podwykonawców, bo zwykle gwarancji jakich żąda zamawiający – wykonawcy wymagają od podwykonawców. I tak koło się zamyka i jak to bywa w systemie naczyń połączonych – podczas gdy można by umywać ręce - bardziej roztropna jest dalekowzroczność. Wydaje się więc, że dobry rozwiązaniem byłoby wsłuchanie się w problemy rynku i zmierzenie się z nimi, szczególnie w obliczu widma kryzysu. Ich następstwem powinno być podjęcie stosownych decyzji i kroków – wspierających, nie zaś wyłącznie popularyzacja pozytywnych scenariuszy tylko dla odsunięcia problemu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5