Spółka PKP Cargo Terminale podpisała długo oczekiwaną umowę na realizację terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach. Wykonawcą zostało ZUE.
Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli - Karsznicach
planowany był od wielu lat. Dopiero w grudniu ubiegłego roku udało się jednak dopiąć
finansowanie inwestycji w trybie pozakonkursowym, a w czerwcu
wybrano wykonawcę prac - firmę ZUE. Teraz udało się podpisać umowy, niezbędne do realizacji projektu.
Trzy umowy: z PKP SA, ZUE oraz ECM
Przed podpisaniem umowy z ZUE, w dniu 28 lipca 2022 roku, należąca do PKP Cargo spółka PKP Cargo Terminale podpisała z Polskimi Kolejami Państwowymi umowę dzierżawy dotyczącą gruntu w Zduńskiej Woli - Karsznicach o łącznej powierzchni 116 786 m2 w celu realizacji inwestycji. Szacunkowa wartość umowy dzierżawy ww. gruntu wynosi: 10 791 026,40 złotych netto (13 272 962,47 złotych brutto). Przewidywany okres dzierżawy to 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejny okres. PKP Cargo Terminale w ramach zawartej umowy została zobowiązana do opłaty podatku od budowli i budynków oraz co trzyletniej wyceny nieruchomości opłaconej solidarnie przez obie strony umowy. Czynsz dzierżawy będzie podlegał corocznej waloryzacji - czytamy w komunikacie giełdowym PKP Cargo.
Kolejnego dnia (29 lipca) zawarto właściwą umowę na realizację inwestycji z ZUE SA. Przedmiotem jest "Budowa terminalu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karsznicach". Jej szacowana wartość to 123 mln złotych brutto, a termin realizacji upływa 31 października 2023 roku. Tego samego dnia podpisano umowę z ECM Group na świadczenie usługi nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi za 1,29 mln zł brutto.
Nowy, duży terminal w łódzkiem
Na zlecenie PKP Cargo Terminale wybudowane zostanie miejsce przeładunku towarów, w tym tory i rozjazdy, płyty terminalu wraz z parkingiem i drogami na terenie po zlikwidowanej grupie torów odstawczo-manewrowej stacji Zduńska Wola Karsznice. Terminal ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje. W pierwszym etapie budowy terminal zajmie powierzchnię około 12 ha (116 786 m2).
Jak podkreśla spółka, inwestycja w Zduńskiej Woli - Karsznicach ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku i w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi. Możliwości przeładunkowe w Zduńskiej Woli-Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski.