Rynek Infrastruktury
Trybunał zakwestionował kilka przepisów ustawy z 28 czerwca 2012 roku. Po rozpoznaniu wniosku prezydenta, TK uznał za niezgodne z konstytucją ograniczenie prawa dochodzenia należności tylko do małych i średnich przedsiębiorstw, co przewidywała ustawa o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorstw, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.
W ocenie Trybunału Konstytucyjnego nie ma podstaw dla ograniczenia możliwości zaspokojenia również dużych przedsiębiorców. Projekt zmiany ustawy likwiduje to rozróżnienie.
TK zakwestionował także inny przepis wspomnianej ustawy, który powodował, że gdy wykonawca kontraktu upadł przed wejściem ustawy w życie, to jest przed 3 sierpnia 2012 roku, z masy upadłościowej wyłączano zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w pieniądzu, które GDDKiA zatrzymywała.
Według Trybunału w ten sposób może dojść do uszczuplenia ochrony praw majątkowych innych niż GDDKiA wierzycieli upadłego. Ministerialny projekt likwiduje to ograniczenie, choć, jak podkreślono w uzasadnieniu, dotychczas nie miała miejsca sytuacja uruchomienia takiego rodzaju zabezpieczenia przez GDDKiA.
Po wejściu w życie powyższej ustawy, ewentualne wypłaty na rzecz dużych przedsiębiorców będą dokonywane zgodnie z dotychczasową procedurą, a więc mogą zostać sporządzone nowe listy przedsiębiorców spełniających warunki ustawowe.
Ta zasada dotyczy również tych dużych przedsiębiorców, których zgłoszenia zostały już rozpatrzone przez GDDKiA. Mechanizm dokonywania wypłat pozostaje niezmieniony, nie wpłynie również na zwiększenie limitów wypłat, o których mowa w ustawie.