Kalisz chce znaleźć się na mapie strategicznej inwestycji drogowej o znaczeniu ogólnopolskim i militarnym – Via Pomerania. Miasto zabiega o obwodnicę, która mogłaby stanowić część tej kluczowej trasy ekspresowej, jednak inwestycja napotyka opór ze strony sąsiedniej gminy.
Via Pomerania to planowana droga ekspresowa, która ma połączyć Ustkę przez Słupsk, Bytów, Chojnice, Sępólno Krajeńskie, Bydgoszcz, Inowrocław, Konin, a potencjalnie także Kalisz, tworząc korytarz transportowy o długości około 400 km. Trasa ma przebiegać przez trzy województwa: pomorskie, kujawsko-pomorskie i wielkopolskie, poprawiając komunikację między regionami, dostęp do Morza Bałtyckiego oraz wspierając rozwój turystyki i gospodarki.
Droga ma mieć podwójne zastosowanie: cywilne i militarne. W czasie pokoju ułatwi szybkie i bezpieczne podróże, skracając czas dojazdu nad morze nawet o połowę. W sytuacji zagrożenia inwazją posłuży natomiast jako korytarz do transportu wojsk sojuszniczych NATO, łącząc port w Ustce z bazami wojskowymi w Bydgoszczy i Inowrocławiu.
Ministerstwo Obrony Narodowej widzi w niej kluczowy element infrastruktury obronnej, jednak zyskać mogą również lokalne społeczności, które znajdą się na jej trasie. Taką może być chociażby wspomniany Kalisz, który jednak musi walczyć z sąsiednimi gminami.
Obwodnica Kalisza w ciągu Via Pomerania regionalnym sporem
Jak wyjaśnia nam rzecznik prasowy prezydenta Kalisza Katarzyna Ciupek, planowana Via Pomerania przebiegać ma zgodnie z planowaną obwodnicą Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25.
Władze miasta pozostawały w stałym kontakcie z władzami centralnymi, ponieważ temat drogi Via Pomerania był znany już na etapie uzgodnień przebiegu obwodnicy Kalisza. Pojawia się jednak problem, ponieważ inwestycja – zdaniem rzecznik - regularnie blokowana jest przez jedną z ościennych gmin.
Chodzi o Nowe Skalmierzyce, które sprzeciwiają się jednak nie tylko samej inwestycji, a jej konkretnemu przebiegowi – wariantowi nr 5, który w całości przebiega poza miastem Kalisz. Tu pojawia się właśnie zgrzyt pomiędzy walczącymi ośrodkami, bo inne rozwiązanie zdaje się być nieakceptowane dla władz kaliskiego ratusza.
– Przebieg drogi w granicach miasta byłby rozwiązaniem niekorzystnym – informuje Ciupek.
Kalisz walczy o obwodnicę
Rzeczniczka Katarzyna Ciupek zaznacza również, iż od momentu objęcia urzędu prezydent Krystian Kinastowski zabiega, by obwodnica dla miasta powstała jak najszybciej.
– To niezwykle ważna droga dla Kalisza i całego regionu, która znacząco poprawi komfort komunikacyjny. Stanowić będzie impuls dla rozwoju gospodarczego. Pozwoli na odciążenie miasta z ruchu tranzytowego, a tym samym bardziej płynne poruszanie się po drogach w Kaliszu – dodaje.
Inwestycja ta będzie istotna nie tylko z uwagi na rozwój gospodarczy i lepsze możliwości komunikacyjne, ale też przysłuży się podróżującym, którzy chcieliby poświęcić trochę czasu na turystykę Kalisza i regionu.
– Kaliski samorząd podejmuje wiele działań, by Kalisz był coraz bardziej atrakcyjnym miastem zarówno dla odwiedzających nas gości, jak i inwestorów. Planowana obecnie inwestycja zagwarantuje jeszcze lepszy dojazd do Kalisza, co wpłynie pozytywnie na ruch turystyczny oraz stanowić będzie kolejny argument dla przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w naszym mieście – zapewniła rzeczniczka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.