Rynek Infrastruktury
Prawie rok temu, 30 maja 2012 roku, Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w celu doprowadzenia budowy obiektu mostowego MA-532 do stanu zgodnego z prawem nakazał Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonanie programu naprawczego.
Jednocześnie określono termin wykonania robót do końca sierpnia 2013 roku. – Charakterystyczne w tym stwierdzeniu jest to, że czas na błahe naprawy dano znacznie dłuższy niż czas niezbędny do zbudowania całego obiektu. Ponadto stwierdzono, że obiekt MA-532 na dzień 20 maja 2012 roku wykonano w około 93–94 procent. Zaawansowanie rzeczowe w tym kontrakcie wyniosło 97 procent. Jak długo można budować lub naprawiać 2,15 procent wiaduktu? – pytał poseł.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wyjaśniła, że według stanu na 19 maja 2013 roku zaawansowanie rzeczowe na całym kontrakcie ze Świerklan do Gorzyczek, którego częścią jest most w Mszanie, wynosi 98,91 procent, natomiast zaawansowanie prac przy budowie obiektu MA-532 osiągnęło około 90 procent.
Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz przypomniała, że 14 maja tego roku wykonawca generalny inwestycji, Alpine Bau, złożył zawiadomienie o wygaśnięciu umowy oraz ewentualnym odstąpieniu od umowy zawartej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 1 października 2010 roku.
– Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skupiły się obecnie na maksymalnym skróceniu terminu realizacji zadania związanego z przedmiotowym obiektem, aby rzeczowe ukończenie całego odcinka możliwe było do 31 grudnia 2013 roku, a udostępnienie do ruchu – w drugim kwartale 2014 roku – poinformowała wiceminister.
W porozumieniu z 27 lipca 2012 roku pomiędzy Generalną Dyrekcją a Alpine Bau, wykonawcą inwestycji, wykonawca wyraził zgodę na realizację programu naprawczego określonego w decyzji ŚWINB i jednocześnie wyraził zgodę na skorzystanie przez inwestora, czyli GDDKiA, z zastępczego wykonawcy, w przypadku gdy sam wykonawca, czyli firma Alpine Bau GmbH, nie będzie wykonywał programu naprawczego
– Na dzień dzisiejszy nie jest planowana rozbiórka obiektu i zastąpienie go inną konstrukcją. Z informacji uzyskanych od inwestora, czyli GDDKiA, wynika, że generalna dyrekcja przy pomocy wykonawcy zastępczego będzie kontynuowała realizację programu naprawczego. Chciałabym też podkreślić, że w tej sprawie toczy się w Ministerstwie Transportu i jednostkach podległych kontrola mająca na celu sprawdzenie wszystkich podejmowanych działań, mających na celu ukończenie realizacji tego odcinka autostrady, a wyniki tej kontroli będą oczywiście udostępnione – oznajmiła wiceminister transportu.