W Kontrakcie Terytorialnym Mazowsza oraz projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 znajdziemy budowę drogi ekspresowej S7 na południe z Warszawy, która odciąży wiecznie zakorkowaną ulicę Puławską. Próżno szukać w tych dokumentach wylotówki ze stolicy na północ, dzięki której od nadmiernego ruchu odetchnęłyby Łomianki.
Tylko jedna wylotówka do 2020 roku?Na liście priorytetów
w projekcie PBDK 2014-2020 znajdują się 54 inwestycje, w tym droga S7 na odcinkach z Warszawy do Gdańska i z Warszawy do Krakowa. Niestety, nie oznacza to, że budowane będą całe ciągi między tymi miastami. Odcinek S7 z Warszawy do Płońska umieszczono bowiem na liście rezerwowej zadań inwestycyjnych.
Według Jacka Osińskiego, eksperta ds. infrastruktury drogowej w ZDG TOR, wśród priorytetów zabrakło właśnie drogi wylotowej z Warszawy na Gdańsk. Tłumaczył on niedawno
w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że w pierwszej kolejności powinien powstać odcinek drogi S7 w nowym śladzie, który ominąłby Łomianki i połączył z istniejącym, dwujezdniowym odcinkiem drogi krajowej nr 7.
Budowa podzielona na odcinkiJan Jakiel, prezes Stowarzyszenia SISKOM, mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że trasa ekspresowa z Warszawy do Płońska może zostać podzielona na krótsze odcinki i taki jest plan. – Do tej pory podział miał wyglądać następująco: Płońsk – Czosnów i Czosnów – Warszawa (S8). Obecnie planuje się podział na odcinki Płońsk – Czosnów, Czosnów – Kiełpin i Kiełpin – Warszawa (S8). Powinno to przynieść zmniejszenie ryzyka uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej oraz redukcję kosztów budowy – oświadcza prezes SISKOM-u.
Według Jana Jakiela, istniejąca dokumentacja dla drogi S7 Warszawa – Płońsk nie umożliwia budowy jakiegokolwiek fragmentu tego odcinka, a obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania dokumentacji dla uzyskania decyzji środowiskowej. Być może stanowiło to powód do nieumieszczenia drogi wylotowej wśród priorytetowych zadań inwestycyjnych.
S7 na Gdańsk ważniejsza– Pominięcie tego odcinka S7 w PBDK mogło zostać podyktowane przyjętymi kryteriami. Wstępna analiza PBDK wskazuje, że inwestycje na liście podstawowej mają uzyskaną decyzję środowiskową, a inwestycje na liście rezerwowej mają możliwość jej uzyskania (mają gotową lub zaawansowaną dokumentację dla uzyskania dśu). Oczywiście kryteria mogły być też inne, natomiast abstrahując od nich S7 Płońsk – Czosnów jest w naszej ocenie jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce, zapewniającą spójność sieci drogowej i efektywne funkcjonowanie warszawskiego węzła drogowego – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes SISKOM-u.
Przyznaje on, że wylot na Gdańsk ma dla Warszawy większe znaczenie niż ujęta w PBDK 2014-2020 budowa drogi S7 do Grójca. – W świetle bliskiego oddania trasy Salomea – Wolica, omijającej Raszyn, nowy wylot na Grójec może być wręcz uznany za zbędny – zauważa Jan Jakiel.