Partner serwisu
Drogi i autostrady

Warszawa. Rocznie spędza się tu w korkach 173 godziny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
27-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/Multiconsult

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Warszawa. Rocznie spędza się tu w korkach 173 godziny
fot. Multiconsult
W Warszawie na 1000 mieszkańców przypada 715 samochodów, w porównaniu do stolic innych krajów jest to stosunkowo duża liczba. Dla przykładu w Berlinie są to jedynie 333 auta – wynika z analizy Deloitte „Shared mobility in Poland – overview”. O wydolności układu transportowego aglomeracji warszawskiej w głównej mierze decyduje infrastruktura stołeczna oraz jej połączenia z układem zewnętrznym. Niewystarczająca liczba ogólnodostępnych parkingów podziemnych, zlokalizowanych w kluczowych punktach układu drogowego wpływa destrukcyjnie na jakość przestrzeni miejskiej oraz generuje dodatkowe utrudnienia dla mieszkańców. Przemysław Panek, specjalista ds. analiz i prognoz ruchu, Multiconsult Polska wskazuje newralgiczne punkty komunikacyjnego układu Warszawy.

Warszawa jest największą aglomeracją w Polsce. Liczba jej mieszkańców, biorąc pod uwagę miasta satelickie, wynosi ponad 3 mln. W Europie – według Eurostatu – zajmuje ona 13. miejsce pod względem zaludnienia, co stawia ją w jednym szeregu z Hamburgiem, Neapolem, Budapesztem i Lizboną (w ujęciu aglomeracyjnym). Nieznacznie wyprzedza także Monachium oraz Brukselę.

W ostatnich latach przeprowadzono w Warszawie szereg inwestycji infrastrukturalnych. Należy do nich m.in. budowa północnej, zachodniej i południowej ekspresowej obwodnicy Warszawy oraz rozpoczęcie budowy Trasy Mostu Północnego z ukończonym mostem Marii Skłodowskiej-Curie (tzw. Most Północny).

Ponadto warte przypomnienia są: rozbudowa Alei Armii Krajowej oraz usprawnienie połączeń układu drogowego miasta z inwestycjami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poprzez poprawę parametrów do poziomu tras ekspresowych tzw. wlotów z Katowic oraz Białegostoku, a także połączenie autostradowe z zachodu. Wspomnieć należy także o przeprowadzeniu remontów stołecznych ulic (np. poprawa nawierzchni ul. Marszałkowskiej, remont ul. Świętokrzyskiej, remont mostu Łazienkowskiego). Te, choć niezbędne w świetle utrzymania ruchu projekty, nie spowodowały jednak zwiększenia przepustowości układu.

Pomimo wskazanych działań trudno oprzeć się wrażeniu, iż włożony wysiłek w dużej mierze skupiony był na połączeniu Warszawy z rozwijającym się układem dróg zewnętrznych. Sam układ wewnątrz miasta (niezależnie od licznych remontów i poprawy jakości) nie został uzupełniony o elementy istotne dla poprawy codziennych podróży mieszkańców – mówi Przemysław Panek, specjalista ds. analiz i prognoz ruchu, Multiconsult Polska.

O trudnościach komunikacyjnych świadczą dane dotyczące przejezdności Warszawy, zwłaszcza w godzinach szczytu. Średni czas spędzony w korkach w ujęciu rocznym, w przeliczeniu na jednego użytkownika wynosi w Warszawie 173 godziny, podczas gdy w porównywalnym Budapeszcie 162 godziny, a w Hamburgu 139 godzin – wynika z badań z 2018 roku firmy Inrix.

W układzie drogowym aglomeracji warszawskiej, pomimo wielu inwestycji, wciąż brakuje kluczowych elementów, których obecność zbliżyłaby naszą sytuację transportowo-komunikacyjną do aglomeracji europejskich. Do tego dochodzi spore zatłoczenie na drogach spowodowane brakiem systemu zarządzania ruchem lub niedoskonałościami infrastruktury transportowej. Co więcej, wyzwaniem pozostaje niewystarczająca liczba miejsc, gdzie można byłoby zaparkować pojazd nie zabierając tym samym przestrzeni rowerzystom lub pieszym.

− Jako miarę rozwoju cywilizacyjnego danej aglomeracji można przyjąć godzenie potrzeb wszystkich grup użytkowników systemu transportowego. Prowadzone obecnie działania na rzecz zmiany przyzwyczajeń transportowych – zachęcanie do korzystania z komunikacji zbiorowej, budowanie ścieżek rowerowych oraz parkingów park&ride, to tylko niektóre z niezbędnych działań. Przyszłe ograniczanie ruchu w centrum, wzorem innych miast europejskich, to zapewne nieuchronna wizja przyszłości. Nie należy jednak spodziewać się, że działania te wyeliminują całkowicie problem nadmiernego ruchu pojazdów osobowych – podsumowuje Przemysław Panek, specjalista ds. analiz i prognoz ruchu, Multiconsult Polska.

− Prowadzone w Warszawie remonty dróg często wiążą się ze zmniejszeniem powierzchni parkingowej w myśl zasady, że obszary centralne powinny być przyjazne ruchowi pieszemu. Takie działanie ocenianie jest pozytywnie, jeśli idzie w parze z propozycją uporządkowania sposobu parkowania i „schowania” pojazdów na parkingach podziemnych. Dopiero odpowiednio zaaranżowana przestrzeń będzie przyjazna dla mieszkańców – dodaje.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy sztuczna inteligencja zabierze pracę projektantom i inżynierom?

Inżynieria i innowacje

Czy sztuczna inteligencja zabierze pracę projektantom i inżynierom?

inf pras. 19 lipca 2023

Jak osiągnąć neutralność klimatyczną nie rujnując europejskiej gospodarki?

Inżynieria i innowacje

Jak osiągnąć neutralność klimatyczną nie rujnując europejskiej gospodarki?

informacja prasowa Multiconsult Polska 11 lipca 2023

Zakopianka: Zmiana organizacji ruchu przy Skomielnej Białej

Drogi i autostrady

Zakopianka: Zmiana organizacji ruchu przy Skomielnej Białej

Redakcja/inf. pras. 11 października 2019

Zatory na nowej Zakopiance. Część ruchu przeniesiona na stary odcinek

Drogi i autostrady

Na Żołnierskiej wciąż korki. Przebudowa niewiele dała

Drogi i autostrady

Na Żołnierskiej wciąż korki. Przebudowa niewiele dała

Romanowska Magdalena 10 września 2019

Łódź: Rewitalizacja i tunel średnicowy pomogą ograniczyć korki

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Czy sztuczna inteligencja zabierze pracę projektantom i inżynierom?

Inżynieria i innowacje

Czy sztuczna inteligencja zabierze pracę projektantom i inżynierom?

inf pras. 19 lipca 2023

Jak osiągnąć neutralność klimatyczną nie rujnując europejskiej gospodarki?

Inżynieria i innowacje

Jak osiągnąć neutralność klimatyczną nie rujnując europejskiej gospodarki?

informacja prasowa Multiconsult Polska 11 lipca 2023

Zakopianka: Zmiana organizacji ruchu przy Skomielnej Białej

Drogi i autostrady

Zakopianka: Zmiana organizacji ruchu przy Skomielnej Białej

Redakcja/inf. pras. 11 października 2019

Zatory na nowej Zakopiance. Część ruchu przeniesiona na stary odcinek

Drogi i autostrady

Na Żołnierskiej wciąż korki. Przebudowa niewiele dała

Drogi i autostrady

Na Żołnierskiej wciąż korki. Przebudowa niewiele dała

Romanowska Magdalena 10 września 2019

Łódź: Rewitalizacja i tunel średnicowy pomogą ograniczyć korki

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5