Trwają prace związane z wykonaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko o długości ok 80 km. Jak zapewnia wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – są one w zaawansowanym stadium. Jak się jednak okazuje – w ostatnim czasie harmonogram uległ wydłużeniu.
Dokumentacja z poślizgiem
Obecnie droga krajowa nr 8 prowadząca na południe od stolicy województwa dolnośląskiego jest jedną z najniebezpieczniejszych w regionie. Dlatego też mieszkańcy oraz kierowcy wyczekują jej przebudowy.
W 2016 roku GDDKiA podpisała umowę, o wartości 11,56 mln zł, z angielską firmą Halcrow Group Limited Elms House na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla tej drogi. Wybrany wykonawca deklarował, że opracowanie dokumentacji potrwa przez 37 miesięcy.
To oznaczało, że kontrakt ma zostać zrealizowany do końca stycznia 2020 roku. Wtedy miała zostać zakończona faza koncepcji programowej trasy wraz z programem funkcjonalno-użytkowym.
Jak wynika jednak ze zaktualizowanego w ostatnim czasie harmonogramu prac na to poczekamy trochę dłużej. Najbliższym wydarzeniem związanym z inwestycją ma być ukończenie etapu STEŚ wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (październik 2019), potem uzyskana ma zostać ostateczność tej decyzji (lipiec 2019), a na koniec zakończona zostanie faza koncepcji programowej trasy wraz z programem funkcjonalno-użytkowym (marzec 2021).
GDDKiA: Prace nad dokumentacją bardzo zaawansowane
Jak podał w komunikacie dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji – obecnie wykonawca analizując 4 warianty przebiegu drogi pozyskuje dane niezbędne do wykonania m.in. studium geologiczno-inżynierskiego i analizy wielokryterialnej. Prowadzi również inwentaryzację przyrodniczą dla wszystkich wariantów S8 dla etapu STEŚ.
Ponadto, zakończona została faza spotkań informacyjnych. Trwały one od 22 maja br. Do 11 czerwca br. W ich ramach do GDDKiA wpłynęło ok. 5000 ankiet. – Równocześnie trwają prace nad przebiegiem wariantu preferowanego przez społeczeństwo na całym odcinku S8 Wrocław – Kłodzko. Na przełomie III i IV kwartału 2019 r. na stronie internetowej zostanie zamieszony raport ze spotkań informacyjnych wraz z pokazaniem przebiegu wariantu preferowanego przez społeczeństwo – informuje inwestor.
Dalsze etapy
Następnym krokiem, po zakończeniu etapu projektowego, ma być postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawców, którzy zrealizują drogę ekspresową S8 Wrocław – Kłodzko. Ma to nastąpić w II kwartale 2021 roku. Postępowanie jest planowane w formule „projektuj i buduj”. Realizacja prac budowalnych przewidziana jest na lata 2023-2026/2027 w zależności od wybranego wariantu.
Droga bliska sercu premiera
Początkowo trasa z Wrocławia do Kłodzka miała mieć w większości przebiegu przekrój 2+1, a tylko w najbardziej newralgicznych momentach brano pod uwagę przekrój 2x2. Jednak zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku aneksem, podczas którego obecny był premier
Mateusz Morawiecki mówiący wtedy o podpisaniu umowy na budowę tej trasy, droga ma mieć klasę S na całej długości.