GDDKiA złożyła wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie (RDOŚ) o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy woj. podlaskiego i mazowieckiego do granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego (powiat łosicki).
We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) rekomendowany jest wariant wynikowy, który powstał z połączenia wariantu pomarańczowego z niebieskim. Planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew oraz miasto i gminę Łosice. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). W jej biegu powstaną m.in. obiekty inżynierskie, w tym cztery węzły drogowe (Sarnaki, Ostromęczyn, Łosice, Mszanna), drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska.
Planowany przebieg drogi w wariancie preferowanym rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów - Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko.
Do wniosku o wydanie DŚU dołączono raport o oddziaływaniu na środowisko. W opracowaniu tym dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S19 na jakość wód, powietrza czy przewidywany poziom hałasu. Na podstawie szczegółowych analiz w raporcie wskazane zostały proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez RDOŚ ocena oddziaływania na środowisko.
Na etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. w ramach działań informacyjnych, spotkaliśmy się z mieszkańcami pięciu gmin i przedstawiliśmy im proponowane rozwiązania. Następnie mieszkańcy mogli składać wnioski i uwagi. Te, które były możliwe do zrealizowania, zostały uwzględnione przez projektantów. Wszyscy zainteresowani oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, mogą także zapoznać się z raportem i zgłosić swoje uwagi na etapie konsultacji społecznych, które będą przeprowadzone przez RDOŚ w ramach procesu wydawania DŚU.
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.