Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
The Wall Street Journal/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki
Fot. Dmitry G/ commons.wikimedia.org
Litwa, Łotwa i Estonia miały stworzyć joint venture odpowiedzialną za zbudowanie linii kolejowej Rail Baltica, biegnącej przez terytorium wszystkich trzech krajów. Jednak póki co do porozumienia nie udało się dojść, a minister transportu Litwy Rimantas Sinkevicius powiedział niedawno, że jeśli linia nie zostanie poprowadzona przez Wilno, to projekt może pozostać niezrealizowany.

Ostatnia wypowiedź Rimantasa Sinkeviciusa – ministra transportu Litwy, spowodowała m. in. ostrą odpowiedź estońskiego ministra transportu, który zwolenników przebiegu linii przez Wilno nazywa "głupcami". Według obowiązującego planu linia ma biec przez stolicę Estonii, stolicę Łotwy, a na Litwie – przez Kowno. Taką decyzję podjął poprzedni rząd Litwy. Teraz kolejny rząd – według ministra transportu Estonii – forsuje zmianę przebiegu linii pod wpływem nacisków wywieranych przez Koleje Litewskie.

Wiceminister transportu Litwy Arijandas Sliupas uważa jednak inaczej. Według niego, problem leży po stronie Estończyków i Łotyszów, którzy zamiast współpracować, marnują czas. Według niego, władze Litwy chcą tylko bronić interesu swojego kraju. – Jesteśmy przyjaźnie nastawieni i tego samego oczekujemy od naszych partnerów. Tutaj nie chodzi tylko o bój o przebieg linii przez Wilno. Tu chodzi o zrozumienie idei projektu – dodał.

 

Wiceminister transportu Litwy podkreślił, że dotychczasowe dokumenty zakładające przebieg linii przez Kowno były tylko wstępnymi założeniami. – Ryga i Tallin będą połączone z Europą, a Wilno pozostanie daleko w tyle? Nikt nie przeniesie stolicy kraju do Kowna. Wszystkie stolice krajów bałtyckich powinny być jednakowo połączone linią Rail Baltica – podkreślił Sliupas.

Przypomnijmy: do sprawy zmiany przebiegu linii odniósł się w grudniu minionego roku przewodniczący Parlamentu Europejskiego Martin Schultz. Według niego, zmiana koncepcji przebiegu linii mogłaby w tej chwili spowodować zagrożenie całego projektu. Unia Europejska zapewnia na budowę linii 2,6 mld euro, co stanowi dziesiątą część budżetu na paneuropejskie projekty transportowe na kolejną perspektywę unijną.

Aby projekt nie stracił unijnego finansowania, budowa linii musi ruszyć w 2016 roku.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Drogi i autostrady

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Redakcja 24 kwietnia 2023

Rail Baltica a koleje pasażerskie w północno-wschodniej Polsce

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Drogi i autostrady

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Redakcja 24 kwietnia 2023

Rail Baltica a koleje pasażerskie w północno-wschodniej Polsce

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5