Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rail Baltica a koleje pasażerskie w północno-wschodniej Polsce

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
13-03-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ml / Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rail Baltica a koleje pasażerskie w północno-wschodniej Polsce
fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Łotwy
Zapaść pasażerskiego transportu kolejowego w północno-wschodniej części Polski to problem, wymagający głębokich analiz i pilnych działań. W chwili obecnej, gdy kolej na Mazurach znajduje się na symbolicznym rozdrożu (być albo nie być), nie wystarczą już ambitne plany i obietnice. Bowiem niszczejąca infrastruktura to wciąż jeszcze ogromny kapitał, którego potencjału nie powinno się zmarnować. Za niespełna 10 lat przez Polskę przejeżdżać będą składy Rail Baltica. Pytanie, jakim środkiem transportu pasażer wysiadający np. w Ełku dotrze w głąb Pojezierza, na razie pozostaje otwarte i wypada się nad nim pochylić.

"Rail Baltica” to przede wszystkim międzynarodowa trasa kolejowa, która sprawnie skomunikuje kraje nadbałtyckie (tj. Litwę, Łotwę, Estonię oraz Finlandię) z centralną Polską i resztą Europy. Realizacja przedsięwzięcia z całą pewnością przyniesie za sobą niezliczone korzyści gospodarcze, społeczne i turystyczne, co w rezultacie przełoży się na rozwój cywilizacyjny Polski północno-wschodniej. Trasa będzie prowadziła od Trakiszek przez Suwałki, Olecko, Ełk, Białystok do Warszawy. Prowadzony po niej będzie zarówno towarowy ruch tranzytowy, jak i przewozy pasażerskie. Koszt całej inwestycji szacuje się na blisko 7 mld zł.

 

Co niezwykle istotne, obrany został najkorzystniejszy przebieg szlaku, prowadzący przez obszar województwa warmińsko-mazurskiego (w tym przez Ełk). Odwołując się do słów wojewody warmińsko-mazurskiego Mariana Podziewskiego sprzed kilku lat, „wykluczenie komunikacyjne tego regionu było i w dalszym ciągu jest ogromne, w związku z czym poprowadzenie Rail Baltiki wschodnim krańcem Mazur stanowiłoby dla województwa niezwykłą szansę na dynamiczny rozwój”. Na odcinku Białystok – Ełk – Suwałki położone są liczne ośrodki miejskie (Grajewo, Ełk, Olecko), dlatego też należy oczekiwać, że po modernizacji linii ruch pasażerski będzie wystarczający dla osiągania przez przewoźników (także regionalnych) efektywności ekonomicznej prowadzonej działalności przewozowej.

 

Modernizacja linii Białystok – Ełk prowadzić również będzie w kierunku poprawy skomunikowania Białegostoku z portami w Gdańsku i Gdyni, a także z Olsztynem i Mazurami, Obwodem Kaliningradzkim oraz Litwą. Miasto, którego rozwój jest w chwili obecnej wyraźnie ograniczony ze względu na peryferyjne położenie i ubogą ofertę połączeń kolejowych, zdecydowanie potrzebuje impulsu, jakim byłoby skrócenie czasów dojazdu do Warszawy (do poniżej 2 godz.) oraz w rejon Aglomeracji Trójmiejskiej (do około 5 godz.). Aktualnie najszybsze pociągi TLK pokonują trasę z Warszawy do stolicy Podlasia w 3 godziny, zaś podróż do Gdańska trwa przeszło 7 godzin.

 

Region północno-wschodniej Polski dzielą duże odległości od najbliższych, większych aglomeracji, zaś słabo rozwinięta infrastruktura drogowa nie spełnia współczesnych standardów. Nowoczesna kolej musi więc stać się ważnym elementem systemu transportowego w tej części naszego kraju. W kontekście braku właściwej infrastruktury drogowej oraz lotnisk regionalnych i lokalnych na tym obszarze, dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy, społeczny i kulturowy oraz doprowadzi do poprawy spójności komunikacyjnej w skali ogólnokrajowej. Co więcej, realizacja tego projektu przy jednoczesnym uruchamianiu „nowych” połączeń kolejowych w segmencie regionalnym może pobudzić do wyraźnego wzrostu intermodalności w regionie. Mieszkańcy oraz turyści będą bowiem częściej korzystali z kolei ze względu na komfort jazdy i bezpieczeństwo podróży.

 

Cały tekst przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Drogi i autostrady

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Redakcja 24 kwietnia 2023

Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki

Intermodal i logistyka

Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki

wlados wlados 29 stycznia 2014

Zobacz również:

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Drogi i autostrady

Rzeszów. „Wisłokostrada” ma rządową dotację

Redakcja 24 kwietnia 2023

Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki

Intermodal i logistyka

Coraz trudniej o porozumienie ws. Rail Baltiki

wlados wlados 29 stycznia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5