wlados wlados
"Rail Baltica” to przede wszystkim międzynarodowa trasa kolejowa, która sprawnie skomunikuje kraje nadbałtyckie (tj. Litwę, Łotwę, Estonię oraz Finlandię) z centralną Polską i resztą Europy. Realizacja przedsięwzięcia z całą pewnością przyniesie za sobą niezliczone korzyści gospodarcze, społeczne i turystyczne, co w rezultacie przełoży się na rozwój cywilizacyjny Polski północno-wschodniej. Trasa będzie prowadziła od Trakiszek przez Suwałki, Olecko, Ełk, Białystok do Warszawy. Prowadzony po niej będzie zarówno towarowy ruch tranzytowy, jak i przewozy pasażerskie. Koszt całej inwestycji szacuje się na blisko 7 mld zł.
Co niezwykle istotne, obrany został najkorzystniejszy przebieg szlaku, prowadzący przez obszar województwa warmińsko-mazurskiego (w tym przez Ełk). Odwołując się do słów wojewody warmińsko-mazurskiego Mariana Podziewskiego sprzed kilku lat, „wykluczenie komunikacyjne tego regionu było i w dalszym ciągu jest ogromne, w związku z czym poprowadzenie Rail Baltiki wschodnim krańcem Mazur stanowiłoby dla województwa niezwykłą szansę na dynamiczny rozwój”. Na odcinku Białystok – Ełk – Suwałki położone są liczne ośrodki miejskie (Grajewo, Ełk, Olecko), dlatego też należy oczekiwać, że po modernizacji linii ruch pasażerski będzie wystarczający dla osiągania przez przewoźników (także regionalnych) efektywności ekonomicznej prowadzonej działalności przewozowej.
Modernizacja linii Białystok – Ełk prowadzić również będzie w kierunku poprawy skomunikowania Białegostoku z portami w Gdańsku i Gdyni, a także z Olsztynem i Mazurami, Obwodem Kaliningradzkim oraz Litwą. Miasto, którego rozwój jest w chwili obecnej wyraźnie ograniczony ze względu na peryferyjne położenie i ubogą ofertę połączeń kolejowych, zdecydowanie potrzebuje impulsu, jakim byłoby skrócenie czasów dojazdu do Warszawy (do poniżej 2 godz.) oraz w rejon Aglomeracji Trójmiejskiej (do około 5 godz.). Aktualnie najszybsze pociągi TLK pokonują trasę z Warszawy do stolicy Podlasia w 3 godziny, zaś podróż do Gdańska trwa przeszło 7 godzin.
Region północno-wschodniej Polski dzielą duże odległości od najbliższych, większych aglomeracji, zaś słabo rozwinięta infrastruktura drogowa nie spełnia współczesnych standardów. Nowoczesna kolej musi więc stać się ważnym elementem systemu transportowego w tej części naszego kraju. W kontekście braku właściwej infrastruktury drogowej oraz lotnisk regionalnych i lokalnych na tym obszarze, dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy, społeczny i kulturowy oraz doprowadzi do poprawy spójności komunikacyjnej w skali ogólnokrajowej. Co więcej, realizacja tego projektu przy jednoczesnym uruchamianiu „nowych” połączeń kolejowych w segmencie regionalnym może pobudzić do wyraźnego wzrostu intermodalności w regionie. Mieszkańcy oraz turyści będą bowiem częściej korzystali z kolei ze względu na komfort jazdy i bezpieczeństwo podróży.
Cały tekst przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl