Rynek Infrastruktury
– Tak dobry wynik daje nam niemal 59-procentowy udział w rynku polskich przeładunków kontenerowych. Obrazowo możemy powiedzieć, że trzy na pięć kontenerów w Polsce przechodzi przez DCT Gdańsk. Szacujemy, że rok 2014 będzie dla nas wyjątkowo ciekawy. Cały świat kontenerowy spogląda obecnie w kierunku chińskich urzędów regulujących konkurencję, które jako ostatnie mają wypowiedzieć się na temat aliansu trzech największych linii kontenerowych świata, tzw. P3, który zapowiedział, że będzie zawijać do Gdańska. Decyzja ma zapaść do końca maja 2014 r. Najbliższe tygodnie zapowiadają się zatem bardzo ekscytująco dla sektora kontenerowego w Polsce i na świecie – powiedział w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT.
Alians P3 to wspólna oferta największych armatorów kontenerowych: Maersk Line, MSC i CMA CGM. Ma oferować serwis pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą. W październiku Alians P3 oficjalnie potwierdził chęć zawijania do Gdańska – przede wszystkim dlatego, że głównym kooperantem DCT jest właśnie Maersk Line, a do gdańskiego terminala zawijają największe na świecie statki kontenerowe klasy Triple-E, o pojemności 18 tys. TEU. Jak wynika z raportu duńskiej firmy analitycznej SeaIntel, Gdańsk będzie, obok Wilhelmshaven i Antwerpii, jednym z tych portów, które najbardziej skorzystają na utworzeniu Aliansu P3. Na powstaniu fuzji może natomiast stracić Rotterdam.
Terminal DCT Gdańsk, który rozpoczął działalność w 2007 r., rokrocznie zwiększa swoje obroty. W 2013 r. po raz pierwszy przekroczona została bariera 1 mln przeładowanych TEU (łączny osiągnięty wynik to 1,15 mln TEU). Przepustowość obecnego terminala wynosi ok. 1,5 mln TEU rocznie. W tym roku rozpocznie się budowa drugiego terminala, dzięki czemu przepustowość DCT wyniesie ok. 3 mln TEU rocznie, z możliwością rozbudowy do 4 mln TEU.