13 września do gdańskiego głębokowodnego terminala kontenerowego zawinął kontenerowiec CMA CGM Concorde, zasilany LNG, w ramach nowego serwisu oceanicznego FAL 1, łączącego Koreę Południową z Europą Północną. To jednostka o imponującej ładowności na poziomie ponad 23 tys. TEU.
Blisko 400-metrowy kontenerowiec oceaniczny CMA CGM Concorde został zbudowany w 2021 roku. Szerokość jednostki wynosi ponad 61 metrów, wysokość boczna 33,5 metra, zaś nośność – 221 322 tony. Maksymalne zanurzenie statku wynosi natomiast 16 metrów. CMA CGM Concorde może jednorazowo przewieźć kontenery na poziomie 23,1 tys. TEU, czyli ekwiwalentów kontenera 20-stopowego. To jeden z największych kontenerowców oceanicznych na świecie, przy czym należy tu zastrzec, że rzeczona jednostka jest przedstawicielem większej serii, liczącej łącznie dziewięć egzemplarzy (wszystkie z nich wchodzą w skład floty CMA CGM).
To druga jednostka, która zawinęła do Baltic Hub w ramach nowego serwisu oceanicznego FAL 1, uruchomionego przez CMA CGM w celu zaspokojenia rosnących potrzeb rynku w kontekście przewozu ładunków z Korei Południowej do Europy Północnej. – Część jednostek armatora CMA CGM obsługujących serwis FAL1 będzie wyposażona w nowoczesny napęd LNG. Wpisuje się to w aktualną politykę środowiskową UE – informował w sierpniu Tomasz Braun, pełnomocnik zarządu ds. relacji międzynarodowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Tak też się stało. Warto dodać, że oprócz korzyści środowiskowych napędy oparte na LNG są efektywne energetycznie.
14 sierpnia do Gdańska w ramach FAL 1 zawinął CMA CGM Zheng He, kontenerowiec o porównywalnej ładowności, choć z napędem konwencjonalnym. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w poprzednich miesiącach,
w ramach FAL 1 już od października przewiduje się cotygodniowe zawinięcia jednostek CMA CGM do Baltic Hub. W ramach nowego serwisu oceanicznego kursować będzie aż 13 jednostek o ładowności w od 18 do 23 tys. TEU. CMA CGM to czołowy gracz na rynku przewozów intermodalnych i morskich. Spółka w 2021 roku dysponowała 566 statkami. Operuje na 257 trasach żeglugowych pomiędzy 420 portami w 160 krajach.