Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]
fot. gdansk.pl
Jest wiele czynników, przez które port Gdańsk jest liderem polskiej gospodarki morskiej. – Na to, że Port Gdańsk bez wątpienia od kilku lat notuje silny wzrost przeładunków wpływa wiele okoliczności – o tym opowiedziała portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.

Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Czemu Port Gdańsk zawdzięcza tak duży rozwój w ostatnich, trudnych w branży, latach?

Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk:
Port Gdańsk bez wątpienia od kilku lat notuje silny wzrost przeładunków na co wpływa wiele okoliczności takich jak: preferencyjna lokalizacja, uniwersalność portu, rozwój infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu jak i wody , co wpływa na zainteresowanie nowych inwestorów do zainwestowania w terminale, duże zaangażowanie obecnych, poszczególnych terminali w rozbudowę i dalszy rozwój swoich inwestycji, udogodnienia prawne, zwłaszcza celne – odprawy w max. 24 godziny, bardzo intensywne przedsięwzięcia inwestycyjne samego Zarządu Portu polegające na modernizacji starej infrastruktury portowej , jej rozbudowy i remonty, a także potężne działania marketingowe oraz edukacyjne Zarządu Portu, mające na celu uświadomienia polskiemu biznesowi wszystkich możliwości portu, jego walorów i możliwości, co wpływa na wzrost masy ładunkowej kierowanej przez porty polskie. Wszystkie te działania w konsekwencji wpływają na wzrost ładunków masowych, płynnych i liczby kontenerów transportowanych via Gdańsk. Statystyki Portu Gdańsk pomimo dość trudnej sytuacji na rynku przewozów nadal zachowały tendencję zwyżkową i to niebagatelną, bo aż dwucyfrową. Jest to wynikiem między innymi bardzo wysokich przeładunków paliw płynnych.

Z czego wynika taka sytuacja?

Taka sytuacja jest potwierdzeniem jednej podstawowej zasady, że im bardziej uniwersalny potencjał portu, tym lepiej. W chwili obecnej Port Gdańsk można nazwać w pełni uniwersalnym, którego struktura przeładunków w największym stopniu podobna jest do struktury portu Rotterdam – a zatem jednego z najprężniejszych i największych portów europejskich. W Gdańsku struktura przeładowywanych towarów w równych trzech częściach dzieli się na drobnicę, ładunki masowe płynne oraz ładunki masowe suche. Do roku 2010 Port Gdańsk funkcjonował raczej jako port masowy. Jednak od momentu bardzo dobrego trendu w zakresie przeładunków kontenerowych, Port Gdańsk przeszedł transformację. W praktyce oznacza to, że w zależności od koniunktury na poszczególne towary, Gdańskowi łatwo jest dostosować się do zmieniającego się otoczenia rynkowego i w tym w dużej mierze zasadza się nasz sukces.

Jakie czynniki najbardziej wpływają na sytuację gdańskiego portu?

Czynników tych jest bardzo wiele, część z nich przywołałam przed chwilą, ale to co ma także niebagatelne znaczenie dla naszego portu, to ogromna aktywność polskich przedsiębiorców, producentów i rolników. Jak pokazały ostatnie 2 lata, embargo rosyjskie nie przeszkodziło nam w biciu kolejnych rekordów, pomimo tego, że udział obsługi rynku rosyjskiego przez nasz port pośród krajów spoza UE stanowił aż 40%. Tymczasem rzeczywistość pokazała, że można poszukać i skutecznie kooperować z innymi rynkami dotąd mało aktywnymi w wymianie z polską. Nagle okazało się, że polska żywność i polskie zboże chętnie kupowane są na innych kontynentach, co więcej cieszą się ogromnym powodzeniem ze względu na swoją wysoką jakość. W efekcie my jako port odczuwamy to w naszych statystykach przeładunkowych, które jak wspomniałam w minionym roku były rekordowe i aż o 11% wyższe niż jeszcze w 2014 roku.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5