– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że inwestycja dotycząca budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną staje się coraz bardziej realna. Pozwoli to na większe wykorzystanie obszar Zalewu Wiślanego, który jest aktualnie najmniej wykorzystywanym terenem w Europie, mimo swojego ogromnego potencjału – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy UM w Elblągu.
Władze Elbląga od wielu lat zabiegały o przywrócenie morskości Elbląga oraz o budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Inwestycja jest jedną z priorytetowych dla rządu Beaty Szydło i Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Obecnie prowadzone są działania aby przekop powstał.
W lutym rozstrzygnięty został przetarg na projekt kanału.Rzeka korzyści
– To dla naszego miasta, gmin nadzalewowych oraz całego regionu wielka szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny. Bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego i otwarcie Zalewu Wiślanego niezależnie od polityki międzynarodowej, z pewnością pozwoli na wykorzystanie potencjału tego akwenu oraz rozwój elbląskiego portu – komentuje Joanna Urbaniak.
Zdaniem Elbląga z inwestycji skorzysta samo miasto, port oraz turystyka w regionie. Wśród zalet przedsięwzięcia elbląski Urząd Miasta wymienia m.in.: uzyskanie swobodnego, suwerennego dostępu Elbląga i portów Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego, ożywienie gospodarki miasta i regionu poprzez nowe miejsca pracy (dotyczy to przede wszystkim całego sektora gospodarki morskiej, usług transportowo-logistycznych, rybołówstwa i turystyki), otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odciążenie dróg i kolei.
Dostęp do Bałtyku
Oczywiste jest, że kanał będzie bardzo ważny dla Portu Elbląg. Najważniejszą sprawą jest tu skrócenie drogi morskiej w relacji Elbląg – Trójmiasto o 52 mM (94 km), Elbląg – porty Europy Zachodniej o 33 mM (61 km) i Elbląg – porty wschodniego Bałtyku o 8 mM (15 km). Zwiększą się także możliwości przystani pod względem przyjmowaniu statków morskich, z uwagi na lepszą dostępność, a co za tym idzie zwiększą się też możliwości przeładunkowe. Tym samym Port będzie mógł rozszerzyć współpracę w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego. Wzrośnie także efektywności transportu w relacji Elbląg – Kaliningrad przez zastosowanie większych jednostek.
Dostęp do morza oznacza przede wszystkim uniezależnienie się od aktualnego stanowiska władz Federacji Rosyjskiej. – Zmiana tego stanu rzeczy, a przy tym skrócenie drogi wodnej łączącej Elbląg z portami tego akwenu jest jednym z wiodących czynników, determinujących rozwój transportu wodnego i żeglugi międzynarodowej – komentuje przedstawicielka miasta. – Porty w Elblągu i na Zalewie Wiślanym, będąc częścią międzynarodowych szlaków wodnych, mają naturalne możliwości tworzenia sprawnego morsko-rzecznego systemu transportowego z zapleczem lądowym Polski i krajów ościennych. Kanał przez Mierzeję jest więc tym brakującym ogniwem, które z pewnością przyczyni się do zwiększenia możliwości przeładunkowych elbląskiego portu i nawiązania szerszej współpracy z portami całego basenu Morza Bałtyckiego, w tym z portami Trójmiasta, Federacji Rosyjskiej, czy Skandynawii – dodaje.
Zalew dla turystów
Zdaniem Urzędu Miasta niewątpliwie wzrośnie także atrakcyjność całego regionu, a sam kanał będzie doskonałym elementem promocyjnym. – Akwen ten stanie się dostępny dla turystów z całego świata. Kanałem będzie można wpłynąć na Zalew, cumować w elbląskim porcie, bądź marinach w miejscowościach nadzalewowych i stąd wyruszyć na unikatowy Kanał Elbląski – mówi Joanna Urbaniak.
Według szacunków – liczba turystów uczestników rejsów statkami wzrośnie o 39 tys. rocznie w 2020 r. i o 58 tys. rocznie w 2032 r. Liczba turystów, żeglarzy korzystających z Zalewu Wiślanego zwiększy się o ok. 13,7 tys. osób rocznie w 2032 r. W ogólności ruchu turystycznego żeglarzy na Zalewie Wiślanym i w miejscowościach nad nim położonych miałby zwiększyć się o około 280 tys. osobodni rocznie w 2032 r.
– Zarówno Elblag, jak i samorządy z terenów nadzalewowych zainwestowały w odpowiednią infrastrukturę. Stworzona została nowoczesna baza dla żeglarzy w postaci portów jachtowych i licznych marin z pełnymi zapleczami sanitarnymi i technicznymi. Zmodernizowane one zostały w ramach projektu Pętla Żuławska, który uznany został za wzorcowy przykład organizacji przestrzeni wodnej. W Elblągu pod potrzeby turystyki wybudowane zostały również mosty zwodzone i nowe nabrzeża na Starym Mieście – komentuje rzecznik prasowy UM w Elblągu.