Łukasz Malinowski
- Pierwszy etap projektu, czyli roboty pogłębiarskie na Martwej Wiśle ruszyły już w styczniu i trwały do marca. Zgodnie z decyzją środowiskową te prace wznowimy w październiku - mówi w rozmowie z Gazetą Wyborczą Andrzej Małkiewicz z Urzędu Morskiego w Gdyni. - Co do nabrzeży, wciąż trwa postępowanie przetargowe. Ale w tym roku na pewno ruszymy – dodaje.
Przebudowa zabezpieczeń linii brzegowej ma na celu powstrzymanie postępującej erozji brzegów, czego konsekwencją będzie wzrost przepustowości koryta dla spływu wielkich wód oraz lodów. Prace powinny zakończyć się w 2014 r.
Projekt jest komplementarny z inwestycjami przeprowadzanymi przez Miasto Gdańsk. Celem inwestycji jest wzrost konkurencyjności Portu Gdańsk w regionie Morza Bałtyckiego, a także wzrost sprawności i bezpieczeństwa żeglugi na ujściowym odcinku Motławy, m.in. poprzez wyeliminowanie osuwania się zniszczonych fragmentów starego nabrzeża do wody, co umożliwi pogłębienie toru wodnego na Motławie.
Ponadto efektem inwestycji ma być zwiększenie dostępności do obszarów Starego i Głównego Miasta od strony wody, co stwarza m.in. możliwość okazjonalnego cumowania niedużych jednostek pływających (w tym służb ratowniczych i porządkowych) oraz przeciwdziałanie dekapitalizacji nabrzeży i eliminację zagrożenia katastrofami budowlanymi.