Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gdańsk: Port stawia na kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
12-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdańsk: Port stawia na kolej
fot. Port Gdańsk
Port Gdańsk, jeden z największych portów polskich, chce zwiększyć ilość tonażu przewożonego koleją. Przewiduje się trzykrotny wzrost wolumenu towarowego w przyszłej dekadzie. Z uwagi na to modernizowana jest linia kolejowa 226 prowadząca z Pruszcza Gdańskiego do północnej części portu.

Ważna inwestycja

W tej chwili 20% tonażu w gdańskim porcie jest przewożone koleją. Jeśli brać pod uwagę rynek kontenerowy to transport kolejowy osiąga tu 30%. Najważniejszą inwestycją prowadzoną w kierunku polepszenia dostępu kolei do portu jest modernizacja linii 226 wraz z przebudową mostu na Martwej Wiśle. Działania w tym kierunku rozpoczęto latem 2014 roku i mają potrwać do połowy przyszłego roku.

W ramach projektu modernizacji linii 226 na odcinku Pruszcz Gdański – Gdański Port Północny przewidziano przebudowę 12 km torów i położenie takiej samej ilości nowych torów. Dodatkowo wybudowane zostaną 24 obiekty inżynieryjne. W tym 10 mostów, z czego 3 są duże, 4 wiaduktów i 10 przepustów. Inwestycja składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuję modernizację infrastruktury, a drugi zaprojektowanie i wykonane urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.

Największy element – most

Największym elementem projektu jest budowa nowego mostu na Martwej Wiśle. Ta część inwestycji pochłonie 38 mln zł. Do zrealizowania zadania zużyte zostanie ok. 2000 ton betonu i stali. Nowy most ma mieć rozpiętość 124 m, a jego ukończenie przewidywane jest na koniec 2015 roku. Sześciokrotnie ma on zwiększyć przepustowość linii, do 180 pociągów na dobę. Nowy obiekt będzie miał dwa tory kolejowe, dopuszczalna prędkość na każdym z nich wyniesie 100 km/h, tak jak na całej zmodernizowanej linii 226.

Konstrukcja składa się z 72 gotowych elementów, wyprodukowanych w hucie w Rudzie Śląskiej. Średnia waga każdego z nich to 28 ton. Całość przepłynęła na specjalnej barce Martwą Wisłę i tam została zmontowana. Następnie od 24 do 29 czerwca podnoszono łuki i montowano podparcia tymczasowe, a od 29 czerwca do 7 lipca spawano łuki. Na koniec przeniesiono konstrukcję na podpory docelowe.

Jeszcze więcej mostów

Pozostałe duże przedsięwzięcia w ramach inwestycji to budowa nowego mostu nad Radunią, modernizacja mostu nad Motławą oraz przebudowa trzech wiaduktów kolejowych. Najważniejszym elementem projektu jest zmiana jednotorowego odcinka na całkowicie dwutorową linię oraz zwiększenie dopuszczalnej prędkości do 100 km/h. Pozwoli to znacznie zwiększyć przepustowość.

Ta inwestycja ma duże znaczenie nie tylko dla ruchu kolejowego ale też wodnego. Nowy most, o wysokości 21 metrów, umożliwi przepływanie wyższych maszyn ale także za sprawą zmniejszenia ilości przęseł, z trzech do dwóch, umożliwi przepuszczenie większej ilości statków. Szerokość toru wodnego zostanie zwiększona czterokrotnie i osiągnie 50 m.

Koszty inwestycji i środki unijne

Przebudowy linii podjęło się konsorcjum firm Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Wartość tej części inwestycji to 312,5 mln zł. Ma ona skrócić przejazd tą trasą o 55%. Za część zadania obejmującą zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej odpowiadają Krakowskie Zakłady Automatyki.
 
Problemem przy budowie linii są środku unijne. Jeśli prace na całości projektu nie zostaną zakończone do końca 2015 roku to inwestor będzie musiał zwrócić całe dofinansowanie czyli ok. 270 mln zł. PKP jednak ratują się fazowaniem inwestycji.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nasuwają most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie

Inżynieria i innowacje

Nasuwają most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie

inf. pras. 27 czerwca 2023

Montują wiadukt nad torami w Ciechanowie

Biznes i przemysł

Montują wiadukt nad torami w Ciechanowie

inf. pras. 19 kwietnia 2023

W Sulejówku jest już gotowa konstrukcja tunelu pod torami

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nasuwają most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie

Inżynieria i innowacje

Nasuwają most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie

inf. pras. 27 czerwca 2023

Montują wiadukt nad torami w Ciechanowie

Biznes i przemysł

Montują wiadukt nad torami w Ciechanowie

inf. pras. 19 kwietnia 2023

W Sulejówku jest już gotowa konstrukcja tunelu pod torami

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5