32,5 mln ton – tyle tonażu zostało przeładowanego w Porcie Gdańsk przez ostatnie 11 miesięcy. To już więcej niż w całym roku 2014, który także był rekordowy, a trzeba pamiętać, że do zamknięcia bieżącego okresu pozostał jeszcze cały miesiąc. Prognozowany wynik, z jakim trójmiejska przystań może zamknąć rok 2015 to 35 mln ton.
2015 już rekordowy
W 2014 roku wynik przeładunków osiągnięty przez Port Gdańsk wyniósł 32,3 mln ton. Na koniec listopada ten wskaźnik, dla 2015 roku, osiągnął już o 0,2 mln ton więcej. Taki obrót spraw cieszy szczególnie ze względu na trudną sytuację na rynku żeglownym, na którymk kryzys powodują pikujące stawki frachtu i nadpodaż statków, a także napięte stosunki na linii UE – Rosja. Mimo to przewidywany wynik, z jakim gdański port ma zamknąć 2015 rok, to 35 mln ton. Takiego poziomu przeładunków nie osiągnęła jeszcze żadna polska przystań.
Rok 2015 to bez wątpienia szczególnie udany okres dla przeładunku towarów z grupy paliwa płynne oraz drobnica, w tym kontenery w ujęciu tonażowym. Pierwsza z wymienionych grup w roku bieżącym zanotowała, na ten moment roku, wzrost o wysokości ok. 20% względem analogicznego okresu 2014 roku, tymczasem w grupie drobnica udało się przekroczyć ubiegłoroczny rekordowy wynik o ok. 4%. Nie bez znaczenia pozostają także przeładunki węgla, które w ciągu minionych miesięcy były blisko 30% lepsze niż w roku 2014.
Miłe zaskoczenie
Już po pełnym podsumowaniu minionych 10 miesięcy, Port Gdańsk zanotował wielkość przeładunków przekraczających założony na ten okres plan o blisko 11% oraz wynik rekordowego roku 2014 o ponad 13%. Również po dwóch kwartałach można było zauważyć świetne wyniki przeładunków – Rynek rządzi się swoimi prawami i nie raz potrafi mile zaskoczyć. II kwartał w Porcie Gdańsk przyniósł bardzo korzystne wyniki przeładunkowe – mówiła wtedy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Monika Wszeborowska, rzeczniczka prasowa Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. – To wyjątkowo świetny rok w naszym porcie. W I półroczu 2015 roku odnotowaliśmy dynamikę wzrostu przeładunków o wysokości ok. 12%, a na koniec lipca wyniosła ona już 13% – dodała.
Takie wyniki to nie przypadek
Taki obrót spraw to owoc przeprowadzanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk inwestycji. Dobrym działaniem jest także współpraca z zewnętrznymi inwestorami, którzy dzierżawią tereny należące do trójmiejskiej przystani. Dodatkowo projekty, które są obecnie realizowane w porcie nie pozostawiają złudzeń, że następne lata mogą przynieść jeszcze lepsze wyniki.
Trwa rozbudowa terminalu kontenerowego DCT, który ma podwoić swoje możliwości, powstaje także zapowiadany nowy terminal masowy spółki OT Logistics. Kolejnymi inwestycjami są m. in. będąca na finiszu budowa terminalu naftowego spółki PERN, zakończone projekty na Bazie Paliw Płynnych, czyli nowe stanowisko do obsługi statków T1, a także kończącą się rozbudowa terminalu intermodalnego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego.
Przedsięwzięcia nie są prowadzone tylko na terenie portu. Niezwykle ważny jest aspekt dostępności przystani. Trwa modernizacja linii kolejowej 226, w tym budowa nowego mostu kolejowego do Portu Gdańsk. To pozwoli na lepszy obrót towarów między gdańską przystanią, a resztą kraju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.