wlados wlados
Zgodnie z informacjami „DB”, kwotą 560 tys. euro ma być dofinansowany przez Unię Europejską, z Funduszu TEN-T, projekt pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji: Rozbudowa nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku”. ZMPG zgłosił je do Programu Rocznego TEN-T 2012. W porcie gdańskim odbyło się w tej sprawie spotkanie Jarosława Kotowskiego, menedżera projektów Agencji ds. Innowacyjności i Sieci TEN-T Komisji Europejskiej, z Markiem Pietruszewskim, wiceprezesem ZMPG SA ds. finansowych i zespołem opracowującym aplikacje dotyczące wsparcia finansowego z Funduszu TEN-T. Uzyskane z Unii dofinansowanie umożliwi przygotowanie dokumentacji projektowej, budowlanej i środowiskowej inwestycji portowej, planowanej do realizacji w perspektywie finansowej 2014-20.
„Dziennik Bałtycki” przypomina, że z Funduszu TEN-T pomoc otrzymał także projekt dotyczący analizy rynku transportu V Międzynarodowego Korytarza Kolejowego i utworzenia operacyjnych struktur organizacyjnych mogących go zrealizować. W projekcie tym Polska uczestniczy wspólnie z Czechami, Słowacją, Austrią, Włochami i Słowenią. Jego polskim beneficjentem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Projekt ten zawiera się w koncepcji utworzenia na terenie UE dziewięciu korytarzy kolejowych, dedykowanych przewozom towarowym, w których konstruowanie rozkładów jazdy ma zakładać w pierwszej kolejności priorytety przewoźników towarowych.
Spośród tych 9 korytarzy, dwa mają przebiegać przez Polskę. Jeden połączy Szwecję z portami nad Morzem Adriatyckim we Włoszech i Słowenii (przez teren Polski, korytarz ma – wstępnie – być wytyczony z Trójmiasta do Zebrzydowic i Zwardonia), a drugi łączyć będzie Niemcy i kraje Beneluksu z Litwą i granicą UE-Białoruś. Według wstępnego założenia, korytarz ten ma być poprowadzony przez teren Polski z Gubina do Terepola (bądź Kuźnicy Białostockiej) i Trakiszek. Oba „polskie” korytarze mają zostać uruchomione do listopada 2015 r.
„Dziennik Bałtycki” przypomina, że TEN-T European Transport Networks – Transeuropejska Sieć Transportowa – jest programem Unii mającym usprawnić sieci drogowe, kolejowe, wodne i powietrzne na jej obszarze. Mają one tworzyć transportowe korytarze multimodalne, złożone z równolegle przebiegających linii kolejowych, dróg lądowych i śródlądowych dróg wodnych. W programie położono nacisk na rozwój gałęzi transportu przyjaznych środowisku naturalnemu, jakimi są żegluga morska i śródlądowa oraz koleje.