Partner serwisu
Intermodal i logistyka

GUS: Duży spadek znaczenia żeglugi śródlądowej w przewozach towarów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
28-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
GUS: Duży spadek znaczenia żeglugi śródlądowej w przewozach towarów
fot. MGMiŻŚ
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny – w 2016 roku odnotowano zmniejszenie liczby ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową. Spadek dotyczy przede wszystkim przewozów zagranicznych. Dodatkowo, dane pokazują, że transport w wodny w naszym kraju ma coraz niższe znaczenie.

Rzeki

Raport GUS dotyczy całego sektora transportu jakim jest żegluga śródlądowa w Polsce w 2016 roku. Pierwszym aspektem w nim poruszonym są same śródlądowej drogi wodne. – Długość sieci śródlądowych dróg wodnych w Polsce w 2016 roku utrzymała się na poziomie podobnym jak w roku poprzednim i wyniosła 3655 km, z czego 2417 km stanowiły uregulowane rzeki żeglowne, 644 – skanalizowane odcinki rzek, 336 km – kanały, a 259 km – jeziora żeglowne – czytamy w raporcie. W ubiegłym roku eksploatowanych przez żeglugę było 92,1% tych tras.

Urząd zaznacza jednak, że czynnikiem determinującym efektywność transportu wodnego jest dostosowanie wymiarów statków i rzek. To niestety w Polsce jest nadal problemem. W 2016 roku jedynie 5,9% dróg wodnych w naszym kraju spełniało wymagania stawiane trasom o znaczeniu międzynarodowym. Oznacza to, że mamy 214 km dróg o IV lub V klasie żeglowności. – Udział rzek zapewniających parametry niezbędne parametry do nowoczesnej żeglugi w ogólnej długości dróg wodnych w Polsce nie zmienił się od 2007 roku – czytamy w raporcie.

Tabor

W ubiegłym roku niewielkie zmiany zaszły również pod względem taboru żeglugi śródlądowej. Liczba pchaczy oraz holowników w tym okresie wyniosła 214 sztuk i zmniejszyła się o 1,4%. W skali roku zwiększyła się liczba barek z własnym napędem (do 91 sztuk, czyli o 2,2%), barek bez własnego napędu (do 516 sztuk, czyli o 1%) oraz statków pasażerskich (do 110 sztuk, czyli o 8,9%).

Z dokumentu można także wywnioskować, że część przewoźników dostosowała się do niskiej klasy żeglowności naszych rzek. – w grupie taboru barkowego przeważały jednostki pływające o mniejszych parametrach konstrukcyjnych, wymagające niższych norm technicznych infrastruktury – podaje GUS.

Urząd alarmuje również, że tabor obecnie pływający po polskich rzekach jest przestarzały. – Większa część taboru żeglugi śródlądowej jest zdekapitalizowana i wymaga odtworzenia. Jego wiek znacznie przekracza normatywny okres użytkowania, a dalsza eksploatacja jest możliwa jedynie dzięki stałej modernizacji – czytamy w raporcie. Z informacji wynika, że większość wykorzystywanych pchaczy, niemal połowa barek do pchania oraz wszystkie barki z napędem własnym zostały wyprodukowane w latach 1949-1979.

Przewozy

Ostatnim sektorem, którym zajął się GUS są przewozy w żegludze śródlądowej. Udział tego środka transportu w przewozie ładunków w naszym kraju zmniejszył się z 0,8% w 2000 roku do 0,3% w 2016 roku. – W 2016 roku drogami wodnymi przetransportowano 6209,7 tys. ton ładunków oraz wykonano 832,4 mln tonokilometrów pracy przewozowej. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano zmniejszenie przewozów ładunków, wyrażanych w liczbie przetransportowanych ton o 47,9% oraz wykonanej pracy przewozowej o 61,9% – podaje GUS.
 
Najbardziej w ciągu ubiegłego roku ucierpiały przewozy międzynarodowe. W ramach tego transportu przewieziono w tym okresie 3245,1 tys. ton, czyli o 59,9% mniej niż w roku poprzednim, co stanowi 52,3% wszystkich ładunków przetransportowanych przez polskich armatorów. – Odnotowano zmniejszenie wielkości przewozów między portami zagranicznymi o 66%, a ich udział w przewozach w transporcie międzynarodowym w 2016 roku wyniósł 73,6%. Zmniejszyły się również przewozy ładunków importowanych o 17,2% oraz przewozy ładunków eksportowanych o 20,4%.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5