Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego
fot. Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz) / lic. CC BY-SA 4.0
Choć w dyskursie publicznym nadal nie brakuje narracji kwestionujących zjawisko globalnego ocieplenia, trudno nie dostrzec coraz bardziej zauważalnych zmian klimatycznych, które w coraz większym stopniu wpływają na jakość życia, a także gospodarkę. Z uwagi na długotrwałą suszę w ostatnim czasie doszło do obniżenia poziomu wody w Kanale Panamskim, co nie pozostaje bez konsekwencji na ruch statków. Choć ograniczenia na razie przedłużono do 2 września, istnieje ryzyko, że będą obowiązywały dłużej.

Oddany do użytku ponad 100 lat temu Kanał Panamski jest jednym z najważniejszych w żegludze morskiej torów wodnych na świecie. Odbywa się na nim aż 40% ruchu kontenerowego między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Dalekim Wschodem i jednocześnie 6% globalnego ruchu morskiego. W obecnym stuleciu został natomiast znacząco rozbudowany w celu umożliwienia obsługi większych jednostek o zanurzeniu do 15 metrów. Dziś bowiem większość dużych armatorów stawia na większe statki, ponieważ są one bardziej ekonomiczne. Nie bez znaczenia pozostaje także zmniejszenie emisyjności w przeliczeniu na jednostkę ładunku, które z racji zaostrzających się w wielu częściach świata polityk publicznych w zakresie ochrony środowiska staje się coraz istotniejszym czynnikiem konkurencyjności.

Niezależnie od skali przeprowadzonych prac hydrotechnicznych w ramach rozbudowy Kanału Panamskiego, w ostateczności decydujący wpływ na faktyczny poziom wody mają obecnie czynniki środowiskowe. Jak podaje “The Wall Street Journal”, w wyniku długotrwałej suszy poziom wody spadł na tyle, że władze Panamy postanowiły ograniczyć ruch statków, a nawet czasowo go wstrzymać, w wyniku czego nawet aż 200 jednostek może oczekiwać w swoistym morskim korku. Według informacji przedstawionych przez administrację Kanału Panamskiego, poziom opadów był w tym roku najniższy od dekad. Susza powoduje bowiem spadek poziomu wód w dwóch panamskich sztucznych jeziorach, Alajuela i Gatún, skąd jest ona przesyłana do poszczególnych segmentów Kanału Panamskiego.

Standardowo dopuszczalne zanurzenie na poziomie 50 stóp zostało czasowo zredukowane o 12% do poziomu 44 stóp. Redukcji uległa również dopuszczalna liczba przepływających na każdą dobę jednostek. W ramach systemu rezerwowanych slotów przez nowe śluzy może przechodzić zaledwie 10 statków, natomiast przez starsze do 14 jednostek. Ponadto maksymalnie 8 statków może pokonywać Kanał Panamski bez rezerwacji – zapewnienie takiej możliwości spowodowało zmniejszenie skali kolejek. Ograniczenia mają obowiązywać do 2 września, ale zachodzi obawa, że w rzeczywistości potrwają one dłużej. Przed ich wprowadzeniem możliwa była obsługa 36 statków na dobę – bez ograniczeń w zakresie zanurzenia.

Co więcej, utrudnienia w żegludze na Kanale Panamskim z uwagi na dalece niewystarczającą ilość deszczu obniżającą poziom wody mogą potrwać nawet do końca roku. Zaistniała sytuacja stanowi ryzyko dla całego handlu światowego. Ponowne zwiększenie kosztów frachtu po obserwowanym ostatnio ich spadku może ponadto negatywnie wpłynąć na procesy dezinflacyjne, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, i spowodować, że wysoka dynamika cen pozostanie jednak na dłużej. Sytuacja silnie uderza także w kondycję ekonomiczną Panamy, która jako małe państwo pozostaje silnie uzależniona od tranzytowego ruchu morskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Intermodal i logistyka

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2024

Gdynia: Nowe połączenie intermodalne do Wielkiej Brytanii

Intermodal i logistyka

Maersk przejmie DB Schenker?

Intermodal i logistyka

Maersk przejmie DB Schenker?

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

Kanał Panamski ogranicza ruch przez zmiany klimatu

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Intermodal i logistyka

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2024

Gdynia: Nowe połączenie intermodalne do Wielkiej Brytanii

Intermodal i logistyka

Maersk przejmie DB Schenker?

Intermodal i logistyka

Maersk przejmie DB Schenker?

Mikołaj Kobryński 19 lutego 2024

Kanał Panamski ogranicza ruch przez zmiany klimatu

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5