Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
04-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim
fot. Fallaner, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Choć przyszłość największego projektu inwestycyjnego, jakim może być budowa Portu Centralnego, jest cały czas mocno niepewna, port morski w Gdańsku nie zwalnia tempa. Oprócz realizowanej rozbudowy głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub, która umożliwi przeładunki na poziomie 4,5 mln TEU, już wkrótce rozpocznie się przebudowa czterech nabrzeży w porcie wewnętrznym, co umożliwi wykorzystanie efektów modernizacji toru wodnego.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) poinformował, że uzyskał blisko 100 mln euro dofinansowania w ramach programu CEF 2, przewidzianego do realizacji w latach 2021-2027, na realizację projektu poprawy infrastruktury wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T. Inwestycja obejmuje przede wszystkim przebudowę czterech nabrzeży w porcie wewnętrznym. Choć najbardziej perspektywicznym kierunkiem rozwoju dużych portów morskich wydaje się budowa portów zewnętrznych, zdolnych do przyjmowania największych jednostek oceanicznych, które charakteryzuje najwyższa efektywność kosztowa, zasadne jest także kontynuowanie działalności w portach wewnętrznych, które posiadają już infrastrukturę dostępową.

– Jestem przekonany, że realizacja tego projektu przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki tym inwestycjom ulegną poprawie: jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Przebudowywane nabrzeża będą dostosowane do potrzeb jednostek o większym zanurzeniu niż dotychczas, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym w pełni wykorzystując potencjał niedawno przebudowanego toru wodnego w Porcie Wewnętrznym – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Łukasz Malinowski, prezes zarządu ZMPG.

Przebudowa nabrzeży i nie tylko

Jak wskazuje Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ZMPG ds. infrastruktury, projekt obejmuje przebudowę dwóch nabrzeży ulokowanych wzdłuż Kanału Portowego, czyli Nabrzeża Bytomskiego i Wiślanego oraz dwóch nabrzeży w rejonie Basenu Górniczego, to jest Nabrzeża Rudowego i Nabrzeża Węglowego. Ich łączna długość wynosi 1916 metrów. Ogłoszono już postępowanie przetargowe dotyczące przebudowy trzech z nich. Do rozpisania pozostał zatem już tylko przetarg na przebudowę Nabrzeża Węglowego, co według deklaracji władz gdańskiego portu morskiego ma nastąpić w trzecim kwartale bieżącego roku. Prace budowlane obejmą także przebudowę infrastruktury kolejowej i podziemnej. Inwestycja zostanie zrealizowana do 2027 roku.

Projekt uwzględnia również wykonanie prac studialnych w zakresie budowy w porcie morskim Gdańsk systemu zasilania statków w energię elektryczną z lądu (OPS - Onshore Power Supply), zapewniającego możliwość wyłączenia generatorów dieslowskich podczas postoju. Jak wskazuje ZMPG w komunikacie prasowym, opracowanie ma obejmować analizę stanu zastosowania systemów OPS dla zasilania statków w energię elektryczną w czasie ich postoju w portach morskich, ocenę stanu przystosowania statków morskich do zasilania w energię elektryczną z lądu, ocenę zapotrzebowania na zasilanie statków w gdańskim porcie morskim, a także plan wdrożenia tej technologii.

Dynamiczny rozwój gdańskiego portu morskiego

Gdański port morski od lat cechuje niemal nieustanny wzrost dokonywanych w nim przeładunków. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w bieżącym roku wyniosą one nawet 80-84 mln ton, co oznaczałoby awans do europejskiej pierwszej dziesiątki portów morskich. W ostatnim czasie istotny wpływ na dynamikę przeładunków miała rezygnacja z importu rosyjskiej ropy naftowej do Polski przez ORLEN oraz wprowadzenie embarga na import produktów rafineryjnych z Federacji Rosyjskiej na teren Unii Europejskiej, co spowodowało wzrost popytu na obydwie kategorie produktów z innych kierunków, z których trzeba sprowadzać je drogą morską.

Z drugiej strony ZMPG nie znalazł na razie inwestorów zainteresowanych budową infrastruktury na przyszłym Porcie Centralnym, który miałby powstać na sztucznie zalądowionej powierzchni, umożliwiając obsługę jednostek głębokowodnych. Port Centralny miał powstać pomiędzy ujściem Kanału Portowego a Naftoportem, umożliwiając także stopniowe przekazywanie terenów wzdłuż lewego brzegu Kanału Portowego miastu.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Sześciomilionowy obsłużony pasażer. Czwarty raz w historii

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Kraków: Sześciomilionowy obsłużony pasażer. Czwarty raz w historii

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5