PKP PLK dobrze oceniają realizowaną przez Budimex zakończoną w grudniu zeszłego roku budowę nowej łącznicy kolejowej nr 624 Kraków Zabłocie – Kraków Bonarka. I zamawiający, i wykonawca robót podkreślają dobre tempo prac, które udało się utrzymać mimo trudności wynikających z konieczności zachowania ruchu pociągów, tramwajów i samochodów. Inwestycja została niedawno wyróżniona w konkursie Dzieło Mostowe Roku 2017.
– Dotychczas w Krakowie zakończyliśmy już przebudowę naszej części dworca kolejowego, modernizację połączenia kolejowego do Wieliczki, jak również budowę linii kolejowej do Balic. Kolejnym elementem tej wielkiej układanki inwestycji PKP PLK była łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki [linia nr 624 Kraków Zabłocie – Kraków Bonarka] – mówił podczas niedawnej konferencji prasowej Rafał Zahuta, dyrektor projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych. Podkreślał, że teren, na którym powstała nowa linia kolejowa, był silnie zurbanizowany, co miało niebagatelny wpływ na przebieg inwestycji.
Koncepcja zrealizowana cztery dekady po jej powstaniu
– Warte ponad 300 mln zł prace zrealizowane zostały w dobrym tempie przez bardzo dobrego wykonawcę, firmę Budimex – chwalił przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Wskazywał, że uruchomienie przewozów w grudniu 2017 r. nastąpiło zgodnie z wcześniejszymi planami. Zwracał przy tym uwagę na to, że realizacja przedsięwzięcia była trudna z uwagi na konieczność budowy przeszło kilometrowej estakady.
Rafał Zahuta przypomniał, że pomysł stworzenia takiej łącznicy, która pozwalałaby prowadzić ruch w kierunku np. Zakopanego bez konieczności zmiany czoła w Krakowie-Płaszowie, wywodzi się jeszcze z lat 70. zeszłego stulecia. Kiedy koncepcję wreszcie udało się zrealizować, nowa łącznica została nagrodzona kilkoma branżowymi nagrodami. – Parę dni temu otrzymaliśmy kolejną: Dzieło Mostowe 2017 r. – poinformował prelegent (budowa została wyróżniona w konkursie organizowanym przez Związek Mostowców RP).
Przęsła montowano bez wstrzymania ruchu tramwajów
– To była trudna, skomplikowana inwestycja – podkreślał Tomasz Wójcik, kierownik budowy z ramienia wykonawcy, firmy Budimex. – Myślę, że najtrudniejsze było to, że realizowaliśmy ją przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego i tramwajowego. Przęsła montowaliśmy praktycznie nad jadącymi tramwajami i chodzącymi pieszymi. Oczywiście stosowaliśmy odpowiednie zabezpieczenia – podkreślał. Wskazywał także, że w niektórych przypadkach chodziło o jedne z bardziej ruchliwych ulic w Krakowie.
Również on ocenił tempo prac jako bardzo dobre. – Zaczęliśmy we wrześniu 2015 r., a wszystkie roboty zakończyliśmy we wrześniu 2017 r. Kolejne trzy miesiące trwała natomiast certyfikacja – wskazywał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.