Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Landa: Państwo traci miliardy złotych z ceł przez nieprzemyślaną politykę morską

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
14-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Landa: Państwo traci miliardy złotych z ceł przez nieprzemyślaną politykę morską
Fot. Źródło
Na niedawnej konferencji Transport Week 2012 w Gdańsku, przedstawiciele branży portowej wielokrotnie podnosili kwestię potrzeby stworzenia strategii rozwoju gospodarki morskiej. Zapytaliśmy Dominika Landę, dyrektora ds. Rozwoju Biznesu w Deepwater Container Terminal Gdańsk o szczegóły, jak taka strategia miałaby wyglądać.

Rynek Infrastruktury: Co zrobić, aby polskie porty dorównały portowi w Hamburgu?

 

Dominik Landa, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Deepwater Container Terminal Gdańsk: - Do chwili obecnej w Polsce działaliśmy "po fakcie". Niemcy mają plan dla gospodarki morskiej, systematycznie go wdrażają i dzięki temu mają wyniki.

Czyli regulacje prawne mają pomóc portom w podniesieniu konkurencyjności?

 

Należy stworzyć strategię rozwoju gospodarki morskiej. Powinna ona być związana ze strategiami dotyczącymi transportu lądowego i rzecznego. Obecnie rząd pracuje nad takim planem, ale środowiska związane z gospodarką morską i transportem powinny być bardziej zaangażowane w jego tworzenie.

Kto powinien taką strategię stworzyć?

 

Jednym z rozwiązań byłoby utworzenie np. rady konsultacyjnej, która skupiłaby ekspertów z dziedziny portowej, czy także transportu lądowego. Oprócz naukowców powinni być w niej praktycy np. przedstawiciele portów czy terminali. Pamiętać należy, że efektem jej prac miałyby być praktyczne rozwiązania, dzięki którym pozycja międzynarodowa Polski będzie wzmocniona. Dobrze, by Premier objął patronat nad działaniami rady.


Czy nie wystarczą prace na szczeblu Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej?

Rola Premiera będzie istotna dlatego, że wdrożenie strategii wymagało będzie koordynacji działań wielu resortów. Kluczowe będzie szybkie wdrożenie np. projektu "single window", dzięki któremu powinny zmniejszyć się obciążenia administracyjne względem podmiotów korzystających z polskich portów. Istotna będzie także zmiana ustawy o VAT tak, by warunki nie były gorsze niż w innych krajach.

 

Jakie rozwiązania powinny być przyjęte w ramach strategii jako priorytety?

 

Transport w Polsce odbywa sie niestety głównie na osi wschód – zachód. Niestety, bo oznacza to, że polskie porty nie rozwijają się tak dynamicznie, jakby mogły, a co gorsza miliardy złotych z ceł, które mogłyby zasilić polski budżet, trafiają gdzie indziej. Choćby z tych powodów celem nas wszystkich powinno być doprowadzenie do zmiany i rozwój sieci transportowych w kierunku północ – południe.

 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5