Rynek Infrastruktury
- Infrastruktura jest odpowiedzialnością i powinnością państwa. Jest warunkiem sine qua non aby zrealizować wartość użytkową dóbr i surowców. One nie są wiele warte, jeśli nie zostaną dostarczone do odbiorcy. Jej koszty są duże i niepodzielne, a odbiorca bezpośredni jest trudny do określenia. Zmienia ona na trwałe krajobraz, w którym się znajduje. Im wyższy poziom infrastruktury, tym można mówić o wyższym poziomie rozwoju danego państwa - zaznaczył prof. Liberadzki w trakcie Kongresu, podając, że przykładowo na utrzymanie niemieckich linii kolejowych Deutsche Bahn przeznacza 5-7 mld euro rocznie.
Jako źródła rozwoju infrastruktury w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej wskazywał dwa źródła: Fundusz Spójności i CEF. - Na ten ostatni Polska przeznaczy 3,7 mld euro. Oczywiście są jeszcze fundusze strukturalne, możliwość wspomagania przez międzynarodowe instytucje finansowe oraz Partnerstwo Publiczno-Prywatne - mówił Bogusław Liberadzki.
Jak podkreślił, Unia Europejska w kolejnych latach pragnie 30 proc. ruchu towarowego przesunąć na tory. - UE powinna twardo trzymać się proporcji 60:40 - podkreślił eurodeputowany.