Terminal kontenerowy na łódzkim Olechowie ma zostać w najbliższym czasie rozbudowany. Jego właściciel kupił już grunt pod budowę nowej hali oraz placów magazynowych. Inwestycja ma zakończyć się w ostatnich miesiącach 2023 r.
Operatorem terminala kontenerowego przy stacji rozrządowej Łódź Olechów jest firma Spedcont, członek Grupy Pekaes. Od początku prawie dziesięcioletniej już historii przewozów kolejowych Chengdu – Łódź obiekt
był dla pociągów z Chin stacją końcową. Od ubiegłego roku firma uruchamia na Nowym Jedwabnym Szlaku
własne pociągi operatorskie. Przewidując dalszy wzrost ruchu – również w innych kierunkach – Spedcont postanowił kupić od Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej teren pod rozbudowę infrastruktury.
Wartość inwestycji jest szacowana na ok. 80 mln zł. Zupełnie nową częścią będzie magazyn do konsolidacji i dekonsolidacji ładunków. Część terminalowa ma zostać rozbudowana, podobnie jak place składowania kontenerów. Istniejące obiekty mają zostać wyposażone w nowoczesne maszyny. Przewidziano także ich wymianę w dotychczas istniejącej części kompleksu. Nowa inwestycja będzie stanowiła dalszy ciąg
modernizacji terminalu, prowadzonej systematycznie od kilku lat.
Inwestowanie w infrastrukturę do obsługi połączeń kolejowych, które muszą kursować przez Rosję i Białoruś lub przez Ukrainę, może - w dobie wojny w Ukrainie i objęcia dwóch pozostałych krajów sankcjami - budzić wątpliwości. Spedcont już dziś uruchamia jednak połączenia z Łodzi również do Niemiec i Włoch, a także do polskich portów bałtyckich. Jak ujawnia spółka w komunikacie prasowym ŁSSE, w planach są ponadto kursy do kolejnych krajów, takich jak Francja czy Rumunia.
Nie będzie to jedyna w najbliższych latach nowa inwestycja terminalowa w Łodzi. Przed dwoma laty informowaliśmy o planie spółki Hatrans, która wraz z partnerem międzynarodowym – Contargo – buduje
nowy, kompaktowy terminal na Teofilowie Przemysłowym. Również ten obiekt ma obsługiwać pociągi do i z Azji oraz Europy Zachodniej, specjalizując się w eksporcie polskiej żywności. Jego zdolność przeładunkowa będzie przekraczać 100 tysięcy TEU rocznie. Inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec bieżącego roku.