Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Maroko uruchamia największą elektrownię słoneczną na świecie

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
08-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Maroko uruchamia największą elektrownię słoneczną na świecie
fot. marocco-power-plant-2.jpg Źródło: AP
W minionym tygodniu, w Maroku uruchomiono pierwszy etap elektrowni Noor 1. Będzie ona produkować aż 160 megawatów energii i stanie się największą elektrownią słoneczną na świecie.

Marokańska elektrownia ma wykorzystać główną zaletę pustyni Sahara, jaką jest intensywne nasłonecznienie. Składać się będzie z czterech bloków wielkich luster skupiających promienie słoneczne. Do 2020 roku Maroko chce uzyskiwać aż 50% zapotrzebowania na prąd z odnawialnych źródeł energii.

O potencjale drzemiącym w energii słonecznej wiadomo już od dawna. Po wypadku w elektrowni atomowej w Czarnobylu w 1986 roku, niemiecki fizyk Gerhard Knies wyliczył, że wszystkie pustynie na świecie dostają w kilka godzin tyle energii słonecznej, że starczyłoby jej na zasilenie całej ludzkości przez rok. Jedynym wyzwaniem pozostała kwestia zbierania i gromadzenia tej energii w nocy.

Lustra będą śledzić słońce

Elektrownia Noor 1, bo tak nazywać się będzie pierwszy z elementów wielkiego projektu, składa się z 500 000 wygiętych eliptycznie luster o wysokości 12 metrów. Będą znajdowały się na obrotowych łożyskach i przekręcały wraz z biegiem słońca. Wszystkie skupione będą do ogrzania stalowej rury wypełnionej syntetycznym olejem - substancją służącą do przenoszenia energii cieplnej. Po osiągnięciu temperatury 393 stopni Celsjusza substancja będzie mieszana z wodą, aby osiągnąć parę do poruszenia łopat turbiny elektrycznej. W ten sposób elektrownia ma osiągnąć moc 160 megawatów (to mniej więcej tyle ile maksymalna moc elektrowni na zaporze we Włocławku).

Władze Maroka planują, że do 2020 roku połowa zapotrzebowania na energię będzie zaspokajana przez trzy z czterech elementów kompleksu - oprócz otwartego niedawno Noor 1 także Noor 2 i Noor 3, planowane do uruchomienia w 2018 roku. Obie elektrownie będą mogły gromadzić energię cieplną aż przez 8 godzin, dzięki zastosowaniu solanki do magazynowania ciepła. Dzięki temu elektrownia będzie dostarczać prąd całą dobę, a nie tylko w czasie nasłonecznienia. Trzy planowane elektrownie będą produkować aż 580 MW energii, co pozwoli na zasilenie miliona domów.

Nie chodzi tu o ekologię

W odróżnieniu od europejskich planów rozwoju energii odnawialnej, Maroko nie buduje elektrowni z pobudek ekologicznych a strategicznych. „Nie jesteśmy wydobywcą ropy naftowej. Importujemy 94% paliw kopalnianych z zagranicy i ma to bardzo duże konsekwencje dla naszego budżetu” — mówi dla dziennika The Guardian Hakima el-Haite, minister energetyki Maroka. Ograniczenie importu zwiększy niezależność energetyczną państwa oraz zmniejszy koszty dla odbiorców. Władze tego kraju liczą również na eksport części energii elektrycznej do Europy.

Cały projekt o wartości 9 miliardów dolarów ma stać się największą elektrownią słoneczną na świecie. Pożyczek na budowę udzielił m.in. Europejski Bank Inwestycyjny oraz Bank Światowy. Cała powierzchnia na której będą stały lustra to niemal 2,5 tysiąca hektarów, czyli więcej niż powierzchnia miasta Rabat - stolicy Maroka.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Intermodal i logistyka

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Justyna Urbaniak 24 października 2016

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Drogi i autostrady

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Łukasz Malinowski 20 września 2016

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Drogi i autostrady

Port Gdańsk chce być ładniejszy

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk chce być ładniejszy

Leonard Dolecki 07 marca 2016

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Dynamiczna zamiana pasa, czyli wielki suwak na moście Golden Gate

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Intermodal i logistyka

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Justyna Urbaniak 24 października 2016

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Drogi i autostrady

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Łukasz Malinowski 20 września 2016

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Drogi i autostrady

Port Gdańsk chce być ładniejszy

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk chce być ładniejszy

Leonard Dolecki 07 marca 2016

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Dynamiczna zamiana pasa, czyli wielki suwak na moście Golden Gate

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5