Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolej nie wyda 66 mld z UE? Ministerstwo Rozwoju traci wiarę

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
13-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolej nie wyda 66 mld z UE? Ministerstwo Rozwoju traci wiarę
Fot. Rynek Kolejowy
– Nie zdążymy wydać pieniędzy z Unii Europejskiej – cytuje wiceministra rozwoju Jerzego Kwiecińskiego „Gazeta Wyborcza”. Resort już zastanawia się, jak wykorzystać pieniądze unijne, których może nie zdążyć wydać PKP PLK.

Znowelizowany w ubiegłym roku Krajowy Program Kolejowy na lata 2014–2023 opiewa na nieco ponad 66 mld złotych. Już w ubiegłym roku eksperci byli zgodni, że potencjał samej spółki PKP PLK, jak i polskiej branży kolejowej jest zbyt małym, by wchłonąć taką kwotę. Pisaliśmy o tym tutaj. – Na dziś można powiedzieć, że uda się wydać jedynie 40 mld zł – mówił już wówczas Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu – Forum Kolejowego Railway Business Forum. Firmy z branży same oceniają potencjał wykonawczy na około 10 miliardów złotych rocznie. 

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, ze spokojem podkreśla jednak, że spółka bez problemów skonsumuje ok. 67 mld zł, przygotowane na infrastrukturę kolejową. Ostatnio powtórzył zapewnienia podczas podpisania umowy na modernizację linii kolejowej nr 447.

Kluczowy rok

Nadziei nie traciło jednak zarządzające funduszami unijnymi Ministerstwo Rozwoju.  – Na tę chwilę chcemy wykorzystać w pełni środki zaplanowane dla kolei. To olbrzymia szansa, ale nie ukrywam że dla nas to jedno z największych zagrożeń jeśli chodzi o tę perspektywę unijną. Jesteśmy tego w pełni świadomi i pracujemy z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem nad rozwiązaniem tego problemu – mówił w lipcu ubiegłego roku minister Jerzy Kwieciński.

Na początku tego roku w rozmowie z miesięcznikiem "Rynek Kolejowy" wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział, że to właśnie bieżący rok jest krytyczny. – Jeżeli PKP PLK ogłoszą przetargi na kwotę kilkunastu lub kilkudziesięciu miliardów złotych, to będzie to oznaczać, że jest szansa, że perspektywa zostanie zrealizowana w całości. Konkludując, na koniec 2017 r. będziemy wiedzieć, czy realizacja przez PKP PLK założonej na bieżącą perspektywę unijną alokacji jest w dalszym ciągu możliwa – stwierdził wiceminister.

– Żeby coś w ogóle mogło się udać, trzeba wierzyć, że jest to możliwe. Założenie na samym początku, że się nie uda, byłoby samospełniającą się przepowiednią – zapewniał Witold Słowik.

Ministerstwo Rozwoju szykuje plan "B"

Dzisiaj "Gazeta Wyborcza" donosi, że Ministerstwo Rozwoju ma coraz mniejszą wiarę w realizację programu. Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński cytowany przez "GW" miał stwierdzić, że z przebiegu prac jest „przeciętnie zadowolony”. – Jest postęp, ale tylko z względu na kontynuację fazowanych, niedokończonych projektów z zeszłej perspektywy finansowej – mówi Kwieciński.

Jak zaznacza, w zeszłym roku kolej wydała tylko 4,2 mld zł na remonty torów, a w tym roku będzie to ponad 5 mld zł. – To mało. Z takim tempem nie ma szans na to, że wykorzystamy wszystkie pieniądze. Zwłaszcza, że wiele prac zostało zaplanowanych na ostatnie lata perspektywy, a doświadczenie z poprzednich lat jest takie, że żadnego z projektów nie udaje się ukończyć w terminie – powiedział.

Opóźnienia wynosiły wtedy po kilka lat. – Mam małą wiarę, że wszystko pójdzie dobrze – mówił Kwieciński. Dodał, że Brexit grozi skróceniem obecnej perspektywy finansowej, czyli czasu może być jeszcze mniej. – Byłbym nierozsądny, gdybym nie myślał o tym, gdzie przekierować pieniądze na kolei – przyznał Kwieciński.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Intermodal i logistyka

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Multiconsult: Aby zrealizować KPK trzeba przełamać „imposybilizm”

Intermodal i logistyka

KPK: „umiarkowany pesymista” Bittel, optymista Merchel

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Menedżerowie krytykują założenia Krajowego Programu Kolejowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Intermodal i logistyka

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Multiconsult: Aby zrealizować KPK trzeba przełamać „imposybilizm”

Intermodal i logistyka

KPK: „umiarkowany pesymista” Bittel, optymista Merchel

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Menedżerowie krytykują założenia Krajowego Programu Kolejowego

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5