Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Multiconsult: Aby zrealizować KPK trzeba przełamać „imposybilizm”

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
24-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Multiconsult: Aby zrealizować KPK trzeba przełamać „imposybilizm”
fot. LD
– W mojej ocenie w tej chwili jest jeszcze szansa na spożytkowanie całego potencjału Krajowego Programu Kolejowego. Wymaga to jednak zwarcia szyków i zaangażowania decydentów na poziomie rządowym. Muszą oni pomóc przełamać imposybilizm panujący w jednostkach samorządowych bo inaczej projekty utkną na etapie uzgodnień, a budowy nawet nie ruszą – mówi Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska.

Odpowiednie planowanie

Krajowy Program Kolejowy obowiązuje do roku 2023, czyli do momentu, w którym kończy się możliwość dofinansowania projektów w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Przewiduje on inwestycje kolejowe o wartości ok. 66 mld zł. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy tak ambitny program uda się zrealizować?

Zdaniem firmy Multiconsult Polska, jest to możliwe, ale potrzebna jest mobilizacja na poziomie rządowym, która przełamie „imposybilizm”.

– Potrzebna jest przede wszystkim dobra koordynacja realizacji przedsięwzięć. Jeśli w tym samym czasie rozpoczniemy prace budowlane na tej samej trasie kolejowej i drodze kołowej to dostarczenie samych materiałów np. kruszyw będzie problematyczne jeśli nie niemożliwe. Taka skala przedsięwzięć wymaga głębokiego podejścia inżynierskiego – komentuje Jarosław Wielopolski.

Potrzebna specustawa

Jak zaznaczają przedstawiciele Multiconsult Polska – w przypadku inwestycji kolejowych problem w dużej mierze leży w formalnościach. Ich zadaniem, potrzebna jest specustawa. – W przypadku dróg mamy tylko jeden dokument uprawniający do realizacji inwestycji, jest to ZRID. Na kolei są to dwie procedury: decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę. Wydłuża to czas uzgodnień a tym samym pozyskania decyzji administracyjnych ponad dwukrotnie – mówi Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.

– Tak, specustawa kolejowa jest potrzebna. Ta, którą proponujemy w naszym raporcie zakłada, że nie wszystkie prace powinny wymagać pozwolenia na budowę. Nieznaczna przebudowa istniejącej od lat linii kolejowej, delikatna korekta łuku bez zwiększania zasadniczych parametrów obiektów inwestycje te mogłyby opierać się jedynie o zgłoszenie na budowę. Dopiero diametralna zmiana parametrów wymagałaby specjalnych przepisów, usprawniających całe przedsięwzięcie i pomocnych w wykupie gruntów czy uzyskaniu uzgodnień. Ponadto konieczne byłoby wydzielenie projektów, wymagających większych pozwoleń i mniejszych inwestycji, dla których można by zrezygnować np. z pozwolenia na budowę – komentuje Renata Mordak.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Intermodal i logistyka

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kolej nie wyda 66 mld z UE? Ministerstwo Rozwoju traci wiarę

Intermodal i logistyka

KPK: „umiarkowany pesymista” Bittel, optymista Merchel

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Menedżerowie krytykują założenia Krajowego Programu Kolejowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Intermodal i logistyka

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kolej nie wyda 66 mld z UE? Ministerstwo Rozwoju traci wiarę

Intermodal i logistyka

KPK: „umiarkowany pesymista” Bittel, optymista Merchel

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Pro Kolej: Kumulacja prac torowych zablokuje dostęp z Warszawy na południe

Intermodal i logistyka

Menedżerowie krytykują założenia Krajowego Programu Kolejowego

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5