Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Moskalewicz: Gdańsk będzie znaczącym elementem logistyki paliwowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
18-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Moskalewicz: Gdańsk będzie znaczącym elementem logistyki paliwowej
Marcin Moskalewicz, prezes PERN Przyjaźń; fot. Rynek Infrastruktury
- Port może przyjmować więcej statków jednocześnie, ale brakuje zdolności operacyjnych, brakuje hubu przeładunkowego – mówił Rynkowi Infrastruktury Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN „Przyjaźń”. Spółka niedawno ogłosiła przetarg na budowę terminala naftowego w Gdańsku.

- Port nie ma trudności z przepustowością statków. Terminal był budowany z myślą o obsłudze nawet czterech statków jednocześnie. Problem polega na tym, że ropa musi od razu iść do rafinerii, nie ma jej gdzie magazynować. Statki muszą zawijać wtedy, kiedy ropa będzie mogła od razu być przetworzona przez rafinerię – wyjaśnia Moskalewicz.

 

Według prezesa PERN budowa hubu przyniesie szereg korzyści: – Dość mocno śpieszy nam się z terminalem, bo on zabezpieczy nas przed wahaniami rynku. Ponadto do portu będzie mogło wpłynąć więcej statków, które będą mogły być szybciej rozładowane. To powinno obniżyć koszty frachtu morskiego. Od naszego terminala portowego do bazy w Górkach Zachodnich jest 10 km. Ropa płynie tam rurami: to jest 10 km tłoczenia ładunku, 10 km przesyłu. Po zrealizowaniu nowej inwestycji będziemy przesyłać ropę jedynie kilkadziesiąt metrów – wylicza prezes.

Czy wobec budowy przez Rosję własnych terminali naftowych, PERN będzie miał co i dla kogo przeładowywać? - Port w Rostoku posiada możliwości przeładunkowe na poziomie 9 mln ton rocznie, natomiast rafinerie potrzebują znacznie więcej. Są dwie nasze rafinerie i dwie rafinerie niemieckie, które są dosyć mocno z nami powiązane, ponieważ nie mają żadnych własnych dostaw. Mamy podpisane już umowy na dostawy ropy na ten rok i przyszły. Nie mogę zdradzić szczegółów ze względu na tajemnicę handlową, ale mogę zapewnić, że to są dobre umowy długoterminowe – uspokaja prezes i dodaje: - Z pozyskaniem klientów nie ma problemów.

 

PERN zamierza także zdywersyfikować przeładowywane surowce: - Teraz mówimy głównie o przeładunkach ropy, ale, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie rynku, także w szeroko pojętej branży chemicznej, widzimy zainteresowanie naszych klientów z południa Polski. Chcemy wykorzystać nasz potencjał, nasze moce przerobowe, a terminal ma dużą swobodę wykonywania przeładunków. Budowane teraz pirsy nie są przeznaczone tylko na przeładunek ropy i paliwa, ale również innych środków chemicznych. W tym roku Naftoport przeładował już sześć równych gatunków ropy – zaznacza Moskalewicz.

Najbliższe zamierzenia w zakresie inwestycji w gdańskim porcie obejmują budowę w głębokowodnej części portu Bazy Przeładunkowo-Składowej Ropy i Paliw Płynnych PERN. Na terenie 30 hektarów powstać na 20 zbiorników budowanych przez PERN. Otwarcie ofert ma nastąpić 20 lipca, potem, jak wyjaśnia prezes PERN, pięciu oferentów zostanie zaproszonych do drugiego etapu, prowadzonego w formie dialogu konkurencyjnego. Inwestycja pochłonie około 700 mln zł i ma zostać zakończona w połowie 2015 roku.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5