wlados wlados
Trojmiasto.pl przypomina, że Hongkong jest terminalem zbiorczym, do którego trafiają ładunki z sześciu portów chińskich: Xiamen, Qingdao, Tianjin, Fuzhou, Dalian oraz Kaohsiung na Tajwanie. Po konsolidacji towarów w Hongkongu, statek wypływa bezpośrednio do Gdańska. Podobny typ połączenia operator realizuje już na trasie z Hongkongu do Hamburga.
Polska wciąż mało konkurencyjna
Zwykle jest to serwis mniej konkurencyjny cenowo, jednak jego przewagą jest krótszy czas przejścia, może też różnić się formalnościami celno-podatkowymi w zależności do bieżących potrzeb klienta.
Niejednokrotnie na portalu rynekinfrastruktury.pl informowaliśmy, że armatorzy operujący w polskich portach skarżą się m.in. na skomplikowane procedury związane z odprawami celnymi i zasadami rozliczania podatku VAT. Często skutkuje to tym, iż polscy odbiorcy towarów decydują się na odbiór kontenerów w innych portach na Bałtyku i transport ich do Polski ciężarówkami bądź koleją. Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Gospodarki, tylko w porcie w Hamburgu przeładowywanych jest rocznie ok. 600 tys. TEU kontenerów docelowo przewożonych do Polski.
Gdańsk coraz bardziej popularny
Trojmiasto.pl przypomina, że Rohlig Suus Logistics ma już w swojej ofercie inne regularne połączenia, np. na trasie z Szanghaju, Ningbo i Yantian do Hamburga i Gdańska. W artykule zwrócono też uwagę, że dzięki Deepwater Container Terminal (DCT) gdański port ma już połączenie z Azją.
Dodatkowo Alians P3, potwierdził pod koniec października 2013 chęć zawijania do DCT. Statki nowego aliansu trzech największych na świecie armatorów kontenerowych (Maersk Line, Mediterranean Shipping Company i CMA CGM) będą najprawdopodobniej zawijały do gdańskiego terminalu. wciąż nie wiadomo jednak, czy Alians P3 powstanie. Komisja Europejska wszczęła bowiem postępowanie, które ma wyjaśnić, czy współpraca trzech największych armatorów nie nosi znamion monopolistycznych.
W artykule zamieszczonym w portalu trojmiasto.pl przypomniano też, że współpracą z gdańskim portem zainteresowana jest firma Cosco Shipping Line&Cosco Freight Forwarding. Chińscy inwestorzy już kilkakrotnie odwiedzili Gdańsk. COSCO dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach.