Łukasz Malinowski
Podpisanie dokumentu rozszerzającego pilotaż włączający Polskę do projektu SSTL pozwoliło na poszerzenie grona uczestników z trzech portów w fazie 1 do dwunastu portów w fazie 2.
Porty uczestniczące w drugiej fazie projektu to: Shenzhen, Shanghai, Chongqing, Dalian i Tianjin w Chinach i w Unii Europejskiej – Rotterdam, Felixstowe, Hamburg, Le Havre, Genua, Antwerpia i Gdańsk. Polska pełną zdolność operacyjną w projekcie osiągnęła już 1 października 2011 r.
W tym czasie port w Gdańsku został podłączony do platformy CenComm i przekazał przy jej wykorzystaniu pierwsze testowe komunikaty SSTL. Podpisanie aneksu do porozumienia SSTL tworzy prawne możliwości do wymiany informacji pomiędzy polską i chińską służbą celną w ramach pilotażu. Wymiana informacji pomiędzy uczestniczącymi portami odnośnie przeprowadzanych kontroli opartych na wspólnej analizie ryzyka ma na celu uniknięcie dublowania kontroli po obu stronach łańcucha. Wybór towarów wysokiego ryzyka odbywa się na podstawie wspólnie uzgodnionych kryteriów ryzyka oraz metod współpracy. Skrócony zostanie czas obsługi przesyłek SSTL poprzez włączenie do projektu innych służb granicznych. Polska powołała w porcie w Gdańsku specjalną grupę funkcjonariuszy celnych, której zadaniem jest typowanie ładunków w ramach obsługi programu SSTL.
Od 21 maja 2012 r. Polska podobnie jak inne kraje uczestniczy w fazie testów operacyjnych wspólnych reguł ryzyka. Kolejna faza programu pilotażowego SSTL będzie dużym wyzwaniem dla polskiej służby celnej oraz innych zaangażowanych w program podmiotów.