Paweł Rydzyński
Plan ZMPG zakładał przeładunki na poziomie 25,88 mln przeładunków. Wynik uzyskany na przestrzeni 12 miesięcy ubiegłego roku jest zatem lepszy od planu o 16,92%. Dla porównania, w 2012 r. w Gdańsku przeładowano 26,9 mln ton ładunków.
Największy udział w łącznej wielkości przeładunków w Porcie Gdańsk w 2013 r. miały paliwa płynne – 11,03 mln ton (wykonanie większe od planu o 18,1%) oraz przeładunki o charakterze drobnicowym – 10,51 mln ton (wykonanie mniejsze o 2,8%), na które przede wszystkim składały się przeładunki kontenerów – 9,75 mln ton (wykonanie większe o 24,6%). Biorąc pod uwagę liczbę jednostek kontenerowych TEU, w 2013 r. przeładowano ich w sumie prawie 1,18 mln TEU, o 7,8% więcej niż zakładał plan. W terminalu DCT Gdańsk po raz pierwszy w historii przeładowano w ciągu 1 roku ponad 1 mln TEU. Wynik DCT to 1,15 mln TEU (8,7% ponad plan zarządu portu). Pozostałe 0,03 mln TEU przeładowano w terminalu GTK Gdańsk (22,4% mniej względem szacunków ZMPG).
Największe przekroczenie planu na 2013 r. nastąpiło w przypadku przeładunków węgla – wynik z 2013 r., 4,59 mln ton, jest aż o 178,1% lepszy od przewidywań władz portu. Istotnie większe od szacunków – o 79,3% – były też przeładunki zboża (1,48 mln ton).
Wzrost przeładunków jest możliwy m.in. dzięki inwestycjom sukcesywnie przeprowadzanym na terenie gdańskiego portu. W 2013 zrealizowano bądź zakończono następujące działania inwestycje:
- Budowa chłodni PAOP na terenie Wolnego Obszaru Celnego;
- Budowa Terminala Suchych Ładunków Masowych na terenie Portu Północnego;
- Zakończenie budowy Gdańskiego Terminala Masowego, wraz z częściową modernizacją nabrzeży Bytomskiego i Przemysłowego;
- Rozbiórki obiektów na terenie Wolnego Obszaru Celnego i na nabrzeżu Oliwskim pod nowe magazyny i place składowe;
- Rozpoczęcie budowy stanowisk T1 i T2 terminalu paliw płynnych;
- Poszerzenie bocznicy kolejowej w DCT;
- Modernizacja linii cumowniczej nabrzeża Ziółkowskiego;
- Modernizacja estakady paliwowej Terminalu Paliw Płynnych;
- Przebudowa głowic dalb odbojowych Terminalu Węglowego Portu Północnego.
– Ogółem udział ZMPG SA w kosztach zrealizowanych inwestycji wyniósł w 2013 r. ok. 35,8 mln zł, a koszt przeprowadzonych przez ZMPG SA remontów przekroczył 7,1 mln zł – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG.