Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk rekordzistą polskiej gospodarki morskiej w 2015 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Prawie 36 mln ton przeładowanych towarów, wzrost obrotów w stosunku do 2014 roku o ponad 11% i trzykrotny wzrost wydatków inwestycyjnych w porównaniu do 2014 roku – to tylko niektóre stwierdzenia, jakimi Port Gdańsk może podsumować ubiegłe 12 miesięcy. Do tego dochodzą sukcesy długoterminowe takie jak ponad 100% wzrostu przeładunków w ciągu ośmiu lat czy podwojenie wielkości statków w ciągu ostatniej dekady.

Przeładunki

35,913 mln ton – dokładnie tyle ładunku przeładowano w gdańskim porcie w 2015 roku. Na ten wynik składają się paliwa płynne (40,96%), węgiel (12,50%), zboże (4,05%), drobnica (32,90%) oraz inne ładunki masowe (w tym ruda) (9,59%). Najistotniejsze, dla wzrostu wyników w stosunku do 2014 roku, były rosnące przeładunki paliw płynnych oraz węgla. W przypadku pierwszego z tych ładunków odnotowano wynik większy o 17,8% niż roku 2014, a w przypadku drugiego z nich było to 35,1%.

Takie statystyki oznaczają, że rok 2015 był rekordowy dla gdańskiego portu. Porównując go do roku 2014 otrzymujemy wzrost o 11,3%. Wynik na poziomie bardzo zbliżonym do 36 mln ton w ciągu 12 miesięcy to absolutny rekord polskiej gospodarki. Jeszcze nigdy żaden polski port nie przeładował takiego tonażu ładunków w ciągu jednego roku. Dodatkowo te dane pokazują, że w ciągu ostatnich 8 lat Port Gdańsk zanotował 100-procentowy wzrost w obrotach ładunkowych, a tegoroczny jego udział w polskim rynku przeładunków morskich osiągnął poziom 46,5%.

Jeśli chodzi o średnią wielkość statków handlowych w Porcie Gdańsk to tu mamy kolejny rekord! W 2015 roku ta wartość osiągnęła poziom 16,918 GT. Oznacza to wzrost o 101% w ciągu ostatniej dekady oraz 16-procentowy wzrost w ciągu 12 miesięcy.

Kontenery

Istotnym sektorem była drobnica, której największą część stanowią kontenery. Co ciekawe mimo, że rynek kontenerów nie miał się najlepiej w 2015 roku, co zaowocowało spadkiem ilości ich przeładunku w jednostkach TEU (czyli kontenerów o długości 20 stóp) to zwiększył się ich załadunek. W Porcie Gdańsk w 2015 roku przeładowano 1,091 mln TEU, co oznacza spadek o 10% w stosunku do 2014 roku, jednak patrząc na wynik w tonach otrzymamy 10,706 mln ton co daje wzrost w porównaniu do roku 2014 o 3,3%.

Takie statystyki dają do zrozumienia, że gdańskie terminale skutecznie obroniły się przed ogólnoświatowym kryzysem na rynku kontenerowym, który jest w dużej mierze spowodowany problemami w gospodarce chińskiej oraz przerostem podaży statków nad popytem.

Przejść suchą stopą przez całą sytuację, gdańskiemu portowi, mogą pozwolić kontrakty z armatorami Maersk Line oraz MSC oraz regularny serwis oceaniczny z Azją, w którym swój potencjał połączyło sześciu potężnych uczestników rynku kontenerowego takich jak: APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line.


Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2023

Baltic Hub utrzymał wynik powyżej 2 mln TEU

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

inf. pras. 14 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2023

Baltic Hub utrzymał wynik powyżej 2 mln TEU

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

inf. pras. 14 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5