Rynek Infrastruktury
Dokładna wielkość przeładunków w największym polskim porcie wyniosła w I kwartale 2014 r. 8,01 mln ton. W okresie od stycznia do marca 2013 r. wskaźnik ten wyniósł w Porcie Gdańsk 7,61 mln ton.
Niezmiennie najważniejszą grupą ładunków w Porcie Gdańsk są paliwa płynne – w I kwartale 2014 r. przeładowano ich 3,07 mln ton, co stanowiło wynik praktycznie identyczny jak w analogicznym okresie 2013 r. (+0,2%). Drugą największą grupą są drobnica (czyli m.in. kontenery) i drewno – 2,91 mln ton (+10,7%). W związku ze znaczącym spadkiem przeładunków węgla (762 tys. ton, czyli aż o 42,9% mniej niż w I kwartale 2013 r.), trzecią największą grupą ładunków stały się „inne masowe”, czyli m.in. kruszywa, rudy metali i siarka, w przypadku których nastąpił akurat bardzo znaczący wzrost, o 82,5%, do 865 tys. ton. Przeładunki zboża wzrosły natomiast o 51,1% i wyniosły w I kwartale 2014 r. 405 tys. ton.
Informowaliśmy już wcześniej, że w Porcie Gdynia nastąpił w I kwartale 2014 r. wzrost przeładunków o 15% w porównaniu z I kwartałem 2013 r. (i wyniósł 4,60 mln ton), a w kompleksie portowym Szczecin/Świnoujście – o 13% (5,69 mln ton). Łączny wskaźnik przeładunków w największych polskich portach w pierwszych trzech miesiącach 2014 r. wyniósł zatem 18,3 mln ton i był wyższy o 1,68 mln ton, czyli o 10,1% w porównaniu z I kwartałem 2013 r.
Przypomnieć należy, że przeładunki w 2013 r. były rekordowe zarówno w Porcie Gdańsk (30,3 mln ton), jak i w Porcie Gdynia (17,7 mln ton), natomiast w portach Szczecin i Świnoujście (22,7 mln ton) osiągnięty został najlepszy wynik od 1980 r.