Miniony rok był rekordowy pod względem przeładunków dla Portu Gdynia. Mimo pandemii odnotowano wzrost rok do roku w wysokości 2,9 proc. Władze portu podkreślają, że w trudnym czasie nie wyhamowały inwestycje.
Pod względem dynamiki wzrostu w roku 2020 Port Gdynia znalazł się na drugim miejscu wśród portów na Bałtyku. Najwyższy wzrost odnotował port w Kłajpedzie (+3,31 proc.). Druga była Gdynia (+2,94 proc.), trzeci Sankt Petersburg (+0,01 proc.). Pozostałe porty na Bałtyku zanotowały spadki przeładunków.
W przypadku gdyńskiego portu znacząca dynamika dotyczy przede wszystkim przeładunków zboża, która w ciągu 12 miesięcy wyniosła 68,6%. Odnotowano także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9% (to także drugi wynik jeśli chodzi o dynamikę wzrostu wśród portów na Bałtyku). Jak wskazuje port w komunikacie, dobry wynik w tym obszarze uwiarygadnia realizację największej inwestycji od czasów powstania portu, czyli Portu Zewnętrznego.
Budowa Portu Zewnętrznego jest najważniejszym projektem w historii Portu Gdynia. Jest planowana do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. W planach jest budowa nowego pirsu portowego, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy oraz infrastruktura do innych funkcji portowych np. port instalacyjny do budowy morskich farm wiatrowych.
W lutym port otrzymał zgłoszenia od podmiotów zainteresowanych udziałem w tym przedsięwzięciu. Są cztery zainteresowane podmioty, spośród których zostanie wybrany jeden.
Obecnie w realizacji są także inwestycje związane z dostępem do portu oraz ułatwiające obsługę przyszłego terminalu. To m.in. inwestycje w infrastrukturę kolejową warte ponad 1,5 mld zł.
Odpisane zostało także porozumienie z Urzędem Morskim w Gdyni dotyczące budowy nowych falochronów jako infrastruktury dostępowej do Portu Gdynia. – Warta ponad 673 mln PLN inwestycja jest kamieniem milowym w realizacji Portu Zewnętrznego oraz dalszego rozwoju Portu Gdynia – czytamy w komunikacie.
W planach jest także budowa Drogi Czerwonej, która będzie głównym węzłem komunikującym Port Zewnętrzny z autostradą A1, drogą ekspresową S6 i drogą ekspresową S7. Pod koniec roku uzgodniono z miastem Gdynia jej ostateczny przebieg.
Budowane są także place składowe na zapleczu portu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.